מענק קורונה לעצמאיים ובעלי עסקים: מי זכאי לקבל את המענק ואיך?

עו"ד רון הדר12 באפריל, 2020

מענק קורונה לעצמאיים ובעלי עסקיםבעקבות מגפת הקורונה ואחוזי האבטלה הגואים, משרד האוצר יזם תכנית סיוע לשכירים ולעצמאיים שנפגעו כלכלית מהמשבר. עם היוודע פרטי התוכנית העצמאיים מחו על חוסר שוויון בין תנאי הסיוע לשכירים שהוצאו לחל"ת או פוטרו לבין אלה שהוענקו להם. לשכת רואי החשבון, ארגוני עצמאיים וגופים נוספים התאחדו יחד והפעילו לחץ כדי לשנות את תנאי המענק והיקף הסיוע. המחאה נשאה פרי ובתחילת אפריל הודיע משרד האוצר על שינוי בתנאים לטובת העצמאים.

במדריך זה אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת בנוגע למענק סיוע לעצמאים בעסקים בינוניים וקטנים: הסכומים, איך מגישים, ומה צריך לזכור בהתנהלות מול רשות המיסים בתקופה זו.

הנהלת חשבונות לעוסק מורשה אונליין

איך מקבלים מענק לעצמאיים ובעלי עסקים ומי זכאי לקבלו?

בעלי עסק זכאים לקבל מענק סיוע לעצמאים בעקבות משבר קורונה בגובה 10,500 ₪ או 70% מהכנסתם הממוצעת, לפי הנמוך מביניהם. למענק זכאי עוסק מכל סוג שהוא (גם עוסקים פטורים).

כיצד מגישים את הבקשה לסיוע?

על מנת לבצע את הגשת התביעה יש לגשת לאיזור ה"קורונה" באיזור האישי.

מי זכאי לקבל את המענק?

  • בן 20 ומעלה שהיה בעל עסק פעיל בין 1.9.19 ל29.2.20
  • עצמאי שהגיש את הדיווחים למע"מ ולמס הכנסה כנדרש
  • אם העסק נפתח לפני 2019: ההכנסה השנתית החייבת היא עד מיליון שקלים
  • אם העסק נפתח ב2019 נדרש שבעל העסק הגיש את הדו"ח השנתי בזמן
  • שימו לב – בפעימת הסיוע הראשונה הוכנס גם 'מבחן התא המשפחתי' שלקח בחשבון את ההכנסה הכוללת של בני זוג נשואים לצורך בדיקת הזכאות למענק. מבחן זה בוטל ואינו נחשב עוד כתנאי לקבלת המענק.

על פי ההערכות של משרד האוצר 600,000 עצמאיים ובעלי עסקים יהיו זכאים לקבל את המענק.

כדאי לדעת שבעקבות המחאה על העלאת סכום מענק סיוע מיוחד לעצמאים, גם שכירים בעלי שליטה יהיו זכאים למענק בתנאים מסוימים. מדובר על אנשים שהקימו חברה, הם בעלי השליטה בה ובנוסף מעסיקים את עצמם כשכירים בחברה זו. אפשרות זאת תפתח ב18.5.

התנהלות מול רשות המיסים

גם מי שקיבל או עתיד לקבל את המענק נותר לא פעם במצב לא פשוט: נכון לעכשיו המשק לא חזר לתפקד, וכנראה שחזרה לשגרה מלאה תארך זמן ותהיה הדרגתית. לכן, למרות הסיוע הכספי, יש להקפיד לנהל את העסק בחכמה: לחסוך היכן שניתן ולהשתמש בהקלות שרשות המיסים מאפשרת. ככלל, השאלה כמה מס הכנסה משלם עצמאי ואופן הדיווח לצרכי מע"מ אינם טריוויאליים. התקופה הנוכחית הביאה איתה כמה שינויים שכדאי להכיר:

  • רשות המיסים דוחה את מועדי הדיווח והתשלום למע"מ. ישנו הבדל במשך הדחייה בין המדווחים דיווח חודשי לבין אלה המדווחים דיווח דו חודשי, ובכל מקרה כדאי להתעדכן באתר רשות המיסים במועדים הרלוונטיים.
  • הרשות העניקה ארכה לתוקף של אישורי ניכוי מס במקור.
  • ההכנסה של עסקים רבים השתנתה משמעותית. הדבר ישפיע כמובן על סך המס שבעלי העסקים יידרשו לשלם.

מענקי הרשות לחדשנות

הרשות לחדשנות היא רשות סטטוטורית שתפקידה לקדם יוזמות, חברות טכנולוגיות ופרויקטים חדשניים במדינת ישראל. בימים כתיקונם, מי שפונה להקמת עסק עצמאי שרלוונטי לתחומים שהרשות מתעסקת בהם עשוי להיות זכאי לקבל את מענק המדען הראשי.

מענק זה הוא סיוע כספי שניתן לעסק בתחילת חייו, כדי שיצליח 'לעמוד על הרגליים' ולהתחיל לפעול כעסק קיים בישראל. הרשות בוחנת פרמטרים שונים ומעניקה מדי שנה מענקים לעסקים רבים שפונים אליה.

החל בהגשת בקשה למדען הראשי אונליין

הרשות מתגייסת לסייע גם בימי הקורונה, ובעצם דרכה ניתן לקבל מענקים נוספים לעסקים עצמאיים (כאמור, רק אם תחום עיסוקם רלוונטי). משרד האוצר הפשיר לאחרונה תקציבים שהרשות תוכל להשתמש בהם, ואכן הרשות השקיעה כבר מיליוני שקלים בפרויקטים חדשניים הנוגעים לפתרונות למגפה.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    טיפים לסגירת עסק בעקבות משבר הקורונה

    הישרדות עסקית בימי קורונה – מתרגלים למציאות חדשה מגפת הקורונה טלטלה את השוק העולמי והציבה בפני חברות ובעלי עסקים מציאות כלכלית חדשה: חנויות, נותני שירותים ובעלי עסקים נאלצו להפסיק את פעילותם או לצמצמה באופן משמעותי. חשוב לזכור שהמשק הישראלי והשוק הבינלאומי כבר ידעו משברים כלכליים, דוגמת משבר הסאב פריים של 2008. גם אז עצמאיים ובעלי עסקים קטנים וגדולים נתקלו בחוסר וודאות ובלחץ יום יומי,...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר12 באפריל, 2020

    טיפים לניהול עוסק מורשה 2020

    להיות שכיר או לא להיות שכיר? זו השאלה. שאלה זו צצה במוחם של אנשים רבים אשר תוהים האם עליהם להמשיך בדרך "הבטוחה" של להיות שכיר ולקבל משכורת קבועה בכל חודש או שמא כדאי להם לצאת לדרך עצמאית. פתיחת עסק והסדרתו מול רשויות המדינה היא בגדר חובה על פי החוק במדינת ישראל ומי שלא יפעל בהתאם להוראות החוק צפוי לעונשים. קיימות מספר "שיטות" לעקוף את...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר28 בינואר, 2020
    Skip to content