איך לפתוח תיק עוסק מורשה במס הכנסה ואיזה טופס צריך?

עו"ד רון הדר28 ביולי, 2020

איך לפתוח תיק עוסק מורשה במס הכנסההחלטתם לפתוח עסק עצמאי? בשעה טובה! רגע לפני שאתם מגשימים את החלום באופן, איגדנו עבורכם כל מה שצריך לדעת על פתיחת תיק עוסק מורשה: איך לפתוח תיק במס הכנסה, במע"מ ובביטוח הלאומי. 

ראשית, מיהו עוסק מורשה?

בקצרה, עוסק מורשה הוא מי שהחליט להיות עצמאי ולבצע פעילות עסקית (כמו מכירות או מתן שירותים), ונרשם ברשויות המס. 

עוסק מורשה מחויב להוציא ללקוחות שלו חשבוניות מס על כל עסקה, ולגבות מהם מע"מ. במקביל, הוא יכול לקזז את מס התשומות, כלומר המע"מ ששילם על רכישות של מוצרים ושירותים עבור העסק. כיום, מרבית העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מתנהלים כעוסק מורשה. 

כל עצמאי שמחזור ההכנסות השנתי שלו עולה על 100,491 ש"ח (נכון ל2020) או שמחזיק באחד מהמקצועות שמפורטים בחוק (כמו אדריכל, פסיכולוג, רופא רואה חשבון ועוד) מחוייב להירשם כעוסק מורשה.

התחל פתיחת תיקים ברשויות

פתיחת עוסק מורשה– כל השלבים 

כדי להירשם כעוסק מורשה ולהתחיל לפעול כעצמאי יש לפתוח תיק ב3 יחידות שונות:

  1. מס ערך מוסף (מע"מ)
  2. מס הכנסה
  3. ביטוח לאומי

אפשר לבצע את הרישום ברשות המיסים ובביטוח הלאומי במקביל (הם אינם תלויים זה בזה). אבל: כדי להירשם במס הכנסה חייבים קודם כל להירשם במע"מ.

איך לפתוח תיק עוסק מורשה במע"מ?

את הרישום הראשוני צריך לבצע פיזית במשרדי מע"מ הקרובים למקום העסק המתוכנן. למעמד הרישום צריך להביא את המסמכים הבאים:

  • תעודת זהות
  • טופס 821 – טופס רישום לצרכי מע"מ מלא וחתום. בטופס יש למלא פרטים על סכום ההשקעה, מקורות המימון, מחזור העסקאות המשוער ועוד. 
  • חוזה קנייה/שכירות של מקום העסק
  • אסמכתא על קיום חשבון הבנק של העסק 
  • מסמכים נוספים שיכולים להעיד על הקמת עסק ופעילותו. למשל: חשבוניות על רכישת ציוד, אישורי בנייה, רישיונות שונים שהתקבלו מטעם הרשויות ועוד.

בסיום התהליך מקבלים אישור זמני שמעיד על כך שהתבצע רישום. בהמשך, תישלח בדואר תעודת העוסק המורשה הקבועה.

כדאי לשים לב שבסיום הליך הרישום מקבלים סיסמה לאתר האינטרנט של רשות המיסים, באמצעותו אפשר לדווח ולשלם לרשות באופן מקוון מכאן ואילך. 

איך לפתוח תיק עוסק מורשה במס הכנסה?

פתיחת עוסק מורשה במס הכנסה כוללת גם היא מילוי טופס. את הטופס הזה ניתן למלא ולשלוח לפקיד השומה, אולם כיוון שלרוב משרדי מע"מ ומשרדי מס הכנסה צמודים זה לזה והרישום במע"מ מחייב הגעה פיזית, ניתן למלאו גם במשרדי מס הכנסה. גם בטופס פתיחת תיק במס הכנסה נדרש העוסק המורשה לעתיד למלא פרטים אישיים ופרטים על העסק והכנסתו.

פתיחת תיק עוסק במס הכנסה אינה מסובכת ונחשבת למהירה יחסית. 

איך פותחים תיק בביטוח הלאומי?

עובד עצמאי לפי הביטוח הלאומי: כדי לקבל קצבאות והטבות של עוסק מהביטוח הלאומי, צריך לקבל הכרה כעובד עצמאי. חוק הביטוח הלאומי מחשיב אדם כעצמאי אם הוא עונה על אחד משלושת התנאים הבאים:

  1. הוא עובד בעסק לפחות 20 שעות בממוצע בשבוע.
  2. ההכנסה החודשית הממוצעת שלו מהעסק היא לפחות 50% מהשכר הממוצע .
  3. הוא עובד בעסק לפחות 12 שעות בשבוע, וההכנסה החודשית הממוצעת שלו מהעסק היא לפחות 15% מהשכר הממוצע.

פתיחת עוסק מורשה: באתר האינטרנט של הביטוח הלאומי, ממלאים באופן וירטואלי טופס דין וחשבון רב שנתי. בטופס יש למלא פרטים שונים על היקף העבודה הצפוי בעסק, כמו למשל שעות עבודה והכנסה צפויה. גם לביטוח הלאומי ברור שבשלב זה קשה עדיין לתת פרטים מדויקים כי העסק עוד לא התחיל לפעול. למרות זאת, כדאי לנסות ולדייק כמה שיותר בהערכה, כי הביטוח שמוענק לעוסק מתבסס על הפרטים האלה (למשל דמי פגיעה בגין תאונת עבודה). 

אבל אין מה לדאוג: אם ההערכה ההתחלתית הייתה שגויה וההכנסות הצפויות גבוהות מאלה שהתקבלו בפועל, הביטוח הלאומי יחזיר את דמי הביטוח העודפים. 

פתיחת עוסק מורשה אונליין

כיום קיים שירות מהיר, זול ואיכותי של פתיחת עוסק מורשה אונליין תוך 24 שעות בלבד. ביצוע הרישום באינטרנט חוסך את ההגעה למשרדי רשות המיסים וההמתנה בתור. כחלק מהשירות ישנו ליווי של רואה חשבון מומחה שידאג לכל מה שעסק בתחילת דרכו צריך במשך שנה. 

עוסק מורשה מול חברה בע"מ

בפתיחת עסק חדש, האם כדאי להירשם כעוסק מורשה או כחברה בע"מ? אין תשובה אחת נכונה, ותלוי מהי מטרת העסק ומה היקפו.

כדאי לדעת שפתיחת עוסק מורשה וניהולו הוא הליך מהיר, זול ופשוט בהרבה מפתיחת חברה, אין צורך לשכור עו"ד וגם הנהלת החשבונות לאורך חיי העסק היא חד צדדית ולכן פשוטה יותר. 

אבל, התדמית של עסק מורשה היא לרוב של עסק קטן ופרטי, לעומת של חברה שנתפסת כעסק "רציני" יותר, בעל יכולת להיקשר בעסקאות ענק, גם מחוץ למדינה. קיימים גם הבדלי מיסוי: הבעלים משלם מס על תלוש המשכורת שלו (כמו ל עובד) אבל גם החברה עצמה נדרשת לשלם מס חברות. 

התחל ברישום חברה

התחל פתיחת תיקים ברשויות

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    טופס פתיחת עוסק מורשה

    להקים עסק זה להגשים חלום. אם מגיל צעיר אהבתם למתג דברים, ייתכן שבבגרותכם תגיעו לעבוד במשרד פרסום גדול. אבל אם אתם חושבים על עבודה עצמאית בתור פרילנסרים, יש עוד דרך להקמת העסק. כעת אתם צריכים לטפל בכל הניירת שמסביב הכוללת גם פתיחת עוסק מורשה. מיהו עוסק מורשה עוסק מוגדר כעוסק מורשה אם מחזור העסקאות שלו גבוה מ-100,000 שקלים (הסכום המדויק משתנה מעת לעת). אם...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר08 באפריל, 2020

    טיפים לניהול עוסק מורשה 2020

    להיות שכיר או לא להיות שכיר? זו השאלה. שאלה זו צצה במוחם של אנשים רבים אשר תוהים האם עליהם להמשיך בדרך "הבטוחה" של להיות שכיר ולקבל משכורת קבועה בכל חודש או שמא כדאי להם לצאת לדרך עצמאית. פתיחת עסק והסדרתו מול רשויות המדינה היא בגדר חובה על פי החוק במדינת ישראל ומי שלא יפעל בהתאם להוראות החוק צפוי לעונשים. קיימות מספר "שיטות" לעקוף את...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר28 בינואר, 2020
    Skip to content