אימות חתימה מרחוק בעקבות משבר הקורונה – נוהל חדש בלשכת עו"ד

עו"ד רון הדר16 באפריל, 2020

אימות חתימה מרחוק בעקבות משבר הקורונהמשבר הקורונה והמגבלות על תנועה והתקהלות שינו את כלל שוק העבודה בעת האחרונה, והשפעתם הגיעה אף לתחום המשפטים ועריכת הדין. מתוך הרצון להמשיך ולקיים שגרת חיים 'רגילה' עד כמה שניתן, לשכת עורכי הדין פרסמה נוהל חדש של אימות חתימה מרחוק.

לרוב אימות חתימה של עו״ד על תצהיר נדרש במצבים בהם יש לוודא שהמסמכים אמינים או שלחלופין יש לוודא שעורך המסמך הבין את תוכנו (ואת ההשלכות של הכתוב במסמך). התצהיר משמש לעיתים כתחליף לעדות בבית המשפט, ולכן יש חשיבות עליונה לתוכנו.

התחל באימות חתימה

בימים כתיקונם (ולא כשנדרש אימות חתימה קורונה), פקודת הראיות קובעת כי עורך הדין חייב:

  1. לזהות את המצהיר שעומד לפניו
  2. לוודא שהמצהיר מבין את מה שכתוב בתצהיר
  3. לקרוא בפני המצהיר אזהרה (המזהירה בפני אי אמירת אמת בתצהיר) ולוודא שהוא מבין אותה ואת השלכותיה

אולם בצל הקורונה, המצהירים לא יכולים להגיע לפגישה פיזית ולכן לכאורה התאיינה האופציה של אימות תצהיר על ידי עורך דין. אולם – לשכת עורכי הדין מאפשרת עריכת תצהיר עו"ד בשיחת וידאו ואימות זיהוי הלקוח בשיחה זו. האימות ייערך באמצעות אחת הפלטפורמות האינטרנטיות הזמינות כיום לביצוע שיחה . כמו: סקייפ, ווטסאפ, זום וכיוצא באלה.

מה צריך לעשות לצורך עריכת אימות דיגיטלי מקוון במסגרת עריכת תצהיר?

יש להיכנס למערכת ההזדהות הממשלתית ולהירשם אליה (תעודת זהות מספיקה לצורך הרשמה). לאחר שמשאירים פרטים, הרשויות יערכו בדיקה כדי לוודא שהמבקש אכן נמצא בישראל. חשוב לוודא זאת כי ישראל נחשבת ל'תחום שיפוט'. אם הלקוח נמצא מחוץ לתחום השיפוט, אפשר שהתצהיר לא יכובד במסגרת הליך משפטי בישראל. בגמר הליך הזיהוי, פרטי הלקוח יועברו לעורך הדין. תהליך זה בעצם מחליף את הליך הזיהוי הרגיל שמתרחש אצל עורך הדין בדרך כלל, ומאפשר המשך קבלת שירותי עריכת דין.

חשוב לשים לב – את ההזדהות ואימות פרטיו של הלקוח יש לעשות גם אם אתם מסתייעים בשירותיו של עורך הדין הקבוע שלכם, שמכיר אתכם היטב ויודע בוודאות שאתם נמצאים בישראל.

עריכת התצהיר בפני עורך הדין כוללת, כאמור, לא רק זיהוי של הלקוח אלא גם אזהרה לפי כללי ועדת האתיקה הארצית ווידוא של עורך הדין שהלקוח המצהיר אכן מבין מה כולל התצהיר עליו הוא חותם. כאמור, חלק זה ייערך באמצעות שיחת וידאו באחת האפליקציות הנזכרות מעלה.

כללים חשובים לביצוע התצהיר

1. האזהרה של עורך הדין תתועד באמצעות הקלטת שיחת הוידאו בין הצדדים, כאשר המצהיר מודע להקלטה והסכים שתיערך
2. המצהיר יחתום על המסמך וישלח אותו אל עורך הדין (למשל באמצעות הדואר האלקטרוני)
3. לאחר שעורך הדין יוודא שהמסמך שקיבל מהמצהיר הוא המסמך הרלוונטי, עורך הדין יחתום על המסמך. המסמך החתום על ידי עורך הדין והמצהיר הוא התצהיר.

חשוב לוודא שעורך הדין אכן שמר אצלו את תיעוד התצהיר.

כמה גובים על אימות חתימה?

באופן כללי אין מחיר קבוע לחתימה על תצהיר בפני עורך דין, וכמו שירותים רבים שניתנים בתחום, התעריף משתנה ממקרה למקרה. ובכל זאת, ניתן לומר שלרוב חתימה על תצהיר רגיל תעלה כ200 שקלים. יכול להיות שתקופת הקורונה תשנה את התעריפים (לרוב החתימה נעשית כשהמצהיר מגיע למשרדו של עורך הדין וכעת הדברים נעשים מרחוק). כך או כך, בימי הקורונה וגם אחריהם כדאי להכיר את השירות של אימות חתימה על ידי עורך דין אונליין.

מהפכה אפשרית בשירות עורכי הדין?

התרת האפשרות לבצע אימות דיגיטלי היא בשורה גדולה בעולם המשפט. בהנחה שהאופציה תישאר פתוחה גם בתום משבר הקורונה מדובר בשינוי של ממש, שרלוונטי לתהליכים משפטיים רבים (למשל: הוצאה לפועל, הליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון ועוד), ועשוי לחסוך זמן רב ובירוקרטיה.

התחל באימות חתימה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    עלות חתימה על תצהיר בפני עו"ד

    עודכן בינואר 2020 אימות חתימה מעיד על אמינותו של מסמך מסוים. הוא נחתם על ידי עורך דין או נוטריון ויש לו תוקף משפטי בבית המשפט. האימות נדרש במקרים רבים שבהם יש צורך להוכיח את אמינותם של המסמכים או לחילופין מסמכים אשר מהווים הצהרה של עורך המסמך וחתימת עורך הדין או הנוטריון נועדה לוודא ולאמת שהוא מבין את תוכן ההצהרה שלו והמצהיר הוא אכן מי...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר19 בינואר, 2020

    מדריך ייעוץ עורך דין אונליין

    כאזרחים שומרי חוק, מרביתנו לא אוהבים להתעמק בעניינים משפטיים מורכבים, אך לפעמים אין לנו ברירה אלא לעשות זאת. לעתים יש צורך לאמת חתימה או להתייעץ בעניין צוואה שהותיר קרוב משפחה. לשם כך, אנו פונים לעורך דין מקצועי אשר מכיר את החוק ויודע להנחות את לקוחו שלב אחר שלב. בימינו, לא מוכרחים לקבוע פגישה פיזית עם עורך דין, ואפשר בהחלט לפנות לצורך ייעוץ עורך דין...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר14 בפברואר, 2020
    Skip to content