מחיקת חוב בהוצאה לפועל – הסדרי חוב

עו"ד רון הדר23 ביולי, 2020

מחיקת חוב בהוצאה לפועל - הסדרי חובבשנת 2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. החוק חולל רפורמה בכל הנוגע לחובות ולפשיטת רגל של חברות ושל יחידים, אולם הוא לא חסם את האפשרות לערוך הסדר חוב בהוצאה לפועל.

מתי רלוונטי לדון באפשרות של הסדר חוב?

כאשר לחייב יש חוב שעליו לשלם ויש לו בעיה לעמוד בתשלום החוב כמו שהוא והוא מעוניין בסגירת חובות בהוצאה לפועל. המקרה הקלאסי הוא של פשיטת רגל של אדם פרטי: לפי חוק חדלות פירעון, חייב פרטי שנושא בחוב של עד 150,455 שקלים יטופל בהוצאה לפועל. גם חובות אחרים של חייבים שמתנהלים נגדם תיקים בהוצאה לפועל עשויים להיות רלוונטיים. 

כך או כך מי שמעוניין במחיקת חובות בהוצאה לפועל יכול לפנות לאחד משלושה אפיקים מרכזיים:

  1. הסדר חוב ישירות מול הנושה
  2. צו תשלומים
  3. מחיקת חובות והפטר במסגרת הליכי חדלות פירעון

לחץ לשיחת ייעוץ חינם עם עורך דין מומחה בהפטר בהוצאה לפועל

הסדרי חוב ישירות מול הנושה

האופציה הראשונה היא שהחייב יגיע להסדר מול הנושה ישירות. הכוונה היא שהחייב ייעזר בעורך דין, שינסה למצוא את דרך המלך – הסדר שבמסגרתו החייב יצליח לשלם את חובו והנושה יקבל את מה שמגיע לו. איך עושים את זה? עורך הדין יכול להציע למשל שמועד פירעון החוב יידחה, כך שהתשלום של החייב לנושה ייפרס על פני יותר זמן, החייב יתבקש לשלם סכום קטן יותר כל חודש, אולם בסופו של דבר כלל החוב יוחזר לנושה.

אולם חשוב לשים לב שהסדר כזה תלוי בזהות הנושה – יש נושים שהם גמישים יותר ויהיו מוכנים לקבל הסדרים שונים, משום שהם לא זקוקים לכסף בדחיפות. אחרים עשויים לסרב להסדר חוב שכזה.

צו תשלומים

ניתן להגיע להסדר גם בתוך ההוצאה לפועל, בניגוד להסדר חוב ישירות מול הנושה שמתרחש מחוץ להליך בהוצאה לפועל. זאת באמצעות צו תשלומים שמהווה הסדר נושים בהוצאה לפועל: אם החייב רוצה לשלם את חובו אבל אין באפשרותו לעשות כן (כי אין לו את היכולת הכלכלית המתאימה), יכול לבקש מהוצאה לפועל לקבל צו תשלומים כך שהחוב שלו ייפרס לתשלומים חודשיים שיאפשרו את החזרת החוב.

הבקשה של החייב לצו תשלומים (תוגש במקרים שונים, למשל במקרה של צו תשלומים בפשיטת רגל או כאשר החייב לא עומד בצו תשלומים שניתן לו בעבר על ידי ההוצאה לפועל) תועבר לרשם ההוצאה לפועל. הרשם יכול לקבל את הבקשה ולהחליט כיצד ייפרסו תשלומי החייב או לחלופין לדחות את הבקשה. החלטת הרשם ניתנת לערעור. 

הפטר במסגרת הליכי חדלות פירעון

אם החייב לא הוגדר עד כה כחדל פירעון אולם הוא לא מצליח לשלם את חובו, האופציה השלישית היא לפתוח בהליכי חדלות פירעון כנגדו. אחרי הפתיחה בהליכים יתקבל צו פתיחת הליכים ויגובש הסדר תשלומים שיחייב את החייב עצמו ואת נושיו. אחר כך מתחילה תקופת הביניים שבסופה יינתן לחייב צו שיקום כלכלי והפטר. 

צו השיקום הכלכלי מסדיר את האופן שבו החייב ישלם את חובותיו, אילו נכסים ייכללו בקופת הנשייה, אילו הגבלות יחולו על החייב ולגבי אילו חובות לא יינתן הפטר. בנוסף לחייב יינתן הפטר לאלתר (אם יכולת ההשתכרות שלו נמוכה מדמי המחייה שלו) או הפטר 'רגיל' (אם החייב סיים לשלם את חובותיו כדין בתום תקופת התשלום שנקבעה בהוצאה לפועל).

לצורך קבלת ההפטר וכן קבלת ליווי שוטף בהליכי חדלות פירעון מומלץ להסתייע בשירותי פשיטת רגל אונליין  ועורך דין למחיקת חובות, המסייעים בתהליך מתחילתו ועד קבלת צו הפטר בהוצאה לפועל. 

לחץ לשיחת ייעוץ חינם עם עורך דין מומחה בהפטר בהוצאה לפועל

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    החשיבות של בחירת עורך דין מקצועי למחיקת חובות

    מהו הליך מחיקת חובות? מחיקת חובות היא השם העממי של הליך פשיטת רגל. הליך זה, שמכונה לפי החוק העדכני "הליך חדלות פירעון" כולל מספר שלבים במסגרתם נבחנת יכולתו הכלכלית של החייב, וכן נבדקת היכולת לפרוע את נכסיו או לממשם לצורך החזר חובות. פשיטת רגל החוק החדש עד לקבלת הסדר במסגרת פשיטת רגל יש לעבור כמה שלבים: פתיחה בהליכי חדלות פירעון (בקשה לפשיטת רגל) -...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר27 ביוני, 2020

    פירוק חברה עם חובות: איך לבצע בצורה הנכונה?

    פירוק חברה הוא תהליך שמביא לסיום חייה של החברה, כלומר מחסל את אישיותה המשפטית הנפרדת. תכליתו של הליך הפירוק היא לרכז את נכסי החברה ולחלקם לנושים לפי סדר הנשייה. בחוק מופיעים שני סוגי פירוק מרכזיים: פירוק בידי בית המשפט ופירוק מרצון. איך מבצעים פירוק חברה? בפירוק על ידי בית המשפט הרשאים להגיש צו לפירוק חברה הם החברה עצמה או בעל מניה בה. עם מתן...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר05 בנובמבר, 2019
    Skip to content