כמה‌ ‌עולה‌ ‌לפתוח‌ ‌עוסק‌ ‌מורשה‌ ‌ב‌2020‌?‌

עו"ד רון הדר10 באוקטובר, 2020

כמה עולה לפתוח עוסק מורשה ב2020מה זה עוסק מורשה?

לפי חוק מס ערך מוסף עוסק הוא מי שמוכר נכס או נותן שירות במהלך עסקיו. עוסק מורשה הוא עוסק שההכנסה השנתית שלו גבוהה מ100,491 שקלים בשנה או לחלופין מי שעובד באחד מהמקצועות המופיעים בדין, למשל פסיכולוג, רואה חשבון, רופא אדריכל וכו'. רוב העסקים הקטנים והבינוניים במדינת ישראל פועלים כיום כעוסקים מורשים. 

מבחינה חשבונאית, על העוסק המורשה חלה חובה להוציא ללקוחות שלו חשבונית מס על כל עסקה הנערכת בינו לבינם, ובנוסף עליו לגבות מהם מע"מ. ביכולתו של העוסק המורשה לקזז מס תשומות, כלומר המע"מ ששילם על רכישות של מוצרים ושירותים עבור העסק שלו. 

איך פותחים עוסק מורשה? כמה עולה לפתוח עוסק מורשה

ישנם שתי דרכים מרכזיות שבהן ניתן לבצע פתיחת תיק עוסק מורשה:

  1. נרשמים באופן עצמאי ב3 מוסדות שונים: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
  2. נעזרים בשירותי פתיחת עוסק מורשה אונליין.

רישום עצמאי

הרישום העצמאי כולל כאמור רישום ב3 מקומות שונים:

  • פתיחת תיק במע"מ – אפשרית רק באמצעות הגעה פיזית למשרדי מע"מ. לצורך הרישום יש להגיע עם טופס רישום מלא וחתום (בטופס צריך למלא פרטים הנוגעים לסכום ההשקעה בעסק, מקורות המימון שלו ועוד), אסמכתא על קיום חשבון בנק של העסק, מסמכים שיש בהם כדי להצביע על הקמת עסק, חוזים רלוונטיים ועוד.
  • פתיחת תיק במס הכנסה – ניתן לעשות זאת באמצעות האינטרנט או באופן פיזי במשרדי מס הכנסה. פתיחת התיק כרוכה במילוי טופס ובו פרטים אישיים של העוסק ושל העסק שברצונו להקים.
  • פתיחת תיק בביטוח לאומי – ניתן למלא באופן מקוון טופס דין וחשבון רב שנתי. הטופס כולל פרטים על תכולת והיקף העבודה של העסק החדש.

המשאב המרכזי שתצטרכו להשקיע ברישום עצמאי הוא לא בהכרח כסף אלא זמן. אם אתם בוחרים להירשם כעוסקים מורשים באמצעות רישום עצמאי, קחו בחשבון המתנה ממושכת במשרדי רשות המיסים וסידורים שונים לצורך המצאת המסמכים הרלוונטיים ומילוי נכון של הטפסים בגופים השונים.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

פתיחת עוסק מורשה מקוון

דרך נוספת לפתיחת עוסק מורשה היא כאמור הרשמה באמצעות שירות אונליין. הדרך הזו נחשבת לנוחה ומהירה יותר, כיוון שהיא חוסכת המתנה בתור וגם לא מעט בירוקרטיה. 

התהליך הזה הוא זול יחסית, כאשר עלות פתיחת עוסק מורשה באינטרנט נעה לרוב בין 250 ל400 שקלים. 

למה בכלל לפתוח עוסק מורשה? מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה?

לכל אחד מצורות ההתאגדות והפעילות העסקית של חברה או עוסק מורשה יש יתרונות וחסרונות. נעמוד על ההבדלים בין עוסק מורשה לבין חברה:

היבטי מיסוי והכנסות העסק

לפי הדין, עוסק מורשה נדרש לשלם מס פרוגרסיבי לפי גובה הכנסתו (עד 50%). עם זאת, מההכנסה החייבת במס העוסק המורשה זכאי לנכות הוצאות מוכרות שונות (כך למשל הפקדה לקרן השתלמות או תשלומים לביטוח הלאומי). בחברה המצב הוא שונה – יש הפרדה בין ההכנסות של החברה לבין ההכנסות של הבעלים. בעלי החברה רשאי למשוך מהחברה את המשכורת שלו (ולשלם בגינה מס הכנסה, כמו כל עובד), לקבל דיבידנד מהחברה (ולשלם מס על הדיבידנד, כקבוע בחוק). בנוסף למיסים הללו, החברה נדרשת גם לשלם מס חברות. ברמת הכנסה מסוימת (לרוב מהכנסה של 25 אלף שקלים בחודש המס בגין הכנסתו). 

אישיות משפטית נפרדת ואחריות מוגבלת

לפי החוק בישראל חברה בע"מ נחשבת לישות נפרדת מבחינה משפטית. הכוונה היא יש לה חובות וזכויות משל עצמה, בלי קשר לבעליה, והחברה בעצמה יכולה לתבוע וגם להיתבע בבית המשפט. 

מה המשמעות של זה ובמה זה שונה מעוסק מורשה? אם החברה מגיעה לחדלות פירעון, כלומר למצב שבו היא פושטת רגל, הנושים שלה לא יכולים להיפרע מהנכסים הפרטיים של בעליה, כיוון שהנכסים של הבעלים נפרדים מנכסי החברה. לא כך אצל העוסק המורשה, שלא זכאי להגנת אישיות משפטית נפרדת. 

סיום חייו של העסק

הבדל מרכזי נוסף נוגע לסיום חייו של העסק. בעוד שקל יותר לסגור עוסק מורשה או עוסק פטור, הליך פירוק חברה סבוך וארוך יותר. ישנם כמה ערוצים שבאמצעותם ניתן לסגור חברה, ולרוב הוא מערב את בעלי המניות שלה, הדירקטורים ומשך הזמן הכולל לסגירתה ממושך יותר.

כמה עולה פתיחת עסק לעצמאי?

מלבד העלויות הנוגעות לרישום העסק עצמו, לפתיחת עסק עצמאי ולתפעולו יש עלויות נוספות. יש לקחת בחשבון ציוד הנדרש להקמת העסק ולפעמים גם שירותים שונים (כמו בנייה, תחזוקה, ניקיון וכו'). מלבד זאת, אחת ההוצאות החשובות ביותר היא הנהלת חשבונות לעוסק מורשה.

רואה החשבון ילווה אתכם לכל אורך חיי העסק, כי על מנת להפעיל עסק במדינת ישראל יש לדווח באופן שוטף לרשויות המס, להגיש מסמכים ולנהל את החשבונות, החשבוניות והקבלות של העסק. לכן כאשר מחשבים עמה עולה פתיחת עסק, כדאי לקחת בחשבון גם עלות של הגשה של דו"ח שנתי על ידי רואה החשבון (לרוב כמה מאות או אלפי שקלים בודדים) וכמובן גם את עלות הליווי החודשי.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    טופס פתיחת עוסק מורשה

    להקים עסק זה להגשים חלום. אם מגיל צעיר אהבתם למתג דברים, ייתכן שבבגרותכם תגיעו לעבוד במשרד פרסום גדול. אבל אם אתם חושבים על עבודה עצמאית בתור פרילנסרים, יש עוד דרך להקמת העסק. כעת אתם צריכים לטפל בכל הניירת שמסביב הכוללת גם פתיחת עוסק מורשה. מיהו עוסק מורשה עוסק מוגדר כעוסק מורשה אם מחזור העסקאות שלו גבוה מ-100,000 שקלים (הסכום המדויק משתנה מעת לעת). אם...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר08 באפריל, 2020

    טיפים לניהול עוסק מורשה 2020

    להיות שכיר או לא להיות שכיר? זו השאלה. שאלה זו צצה במוחם של אנשים רבים אשר תוהים האם עליהם להמשיך בדרך "הבטוחה" של להיות שכיר ולקבל משכורת קבועה בכל חודש או שמא כדאי להם לצאת לדרך עצמאית. פתיחת עסק והסדרתו מול רשויות המדינה היא בגדר חובה על פי החוק במדינת ישראל ומי שלא יפעל בהתאם להוראות החוק צפוי לעונשים. קיימות מספר "שיטות" לעקוף את...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר28 בינואר, 2020
    Skip to content