רישום עוסק מורשה – איך כדאי להתחיל?

עו"ד רון הדר16 באוגוסט, 2023

רישום עוסק מורשהמזל טוב! החלטתם לפתוח עסק חדש. הצעד הראשון הוא פתיחת עוסק מורשה, שיאפשר לכם לעמוד בקשרים עסקיים עם לקוחות ולהסדיר את הפעילות מול רשות המיסים. אז איך פותחים עוסק מורשה? מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה? מהן מדרגות מס לעוסק מורשה? איגדנו עבורכם כל מה שהעוסק המתחיל צריך לדעת.

מיהו עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא מי שהחליט לעבוד כעצמאי ולבצע פעילות עסקית (כמו למשל הענקת שירות מסוים), ונרשם ברשויות המס. עוסק מורשה מחויב להוציא ללקוחות חשבוניות מס על כל עסקה, ולגבות מהם מע"מ. במקביל, הוא יכול לקזז את מס התשומות, כלומר המע"מ ששילם על רכישות של מוצרים ושירותים עבור העסק. כיום, מרבית העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מתנהלים כעוסקים מורשים. 

לפי הדין בישראל, כל עצמאי שמחזור ההכנסות השנתי שלו גבוה מ- 100,491 ₪ או שמחזיק באחד מהמקצועות שמפורטים בחוק (כמו אדריכל, פסיכולוג, רופא רואה חשבון ועוד) מחויב להירשם כעוסק מורשה.

איך לפתוח עוסק מורשה?

רישום עוסק מורשה כרוך בפתיחת תיק ב3 מקומות:

  1. מע"מ 
  2. מס הכנסה 
  3. ביטוח לאומי

ניתן לערוך ביצוע רישום עוסק מורשה באמצעות האינטרנט מלכתחילה. אפשר לחלופין גם לבצע את התהליך באופן פיזי.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

פתיחת תיק במע"מ 

ניתן לפתוח תיק במע"מ באמצעות אחת משתי דרכים: הגעה פיזית למשרדי רשות המיסים הקרובים למקום העסק המתוכנן או רישום באמצעות מייצג (לרוב מדובר ברואה חשבון). לצורך הרישום במע"מ יש להמציא את המסמכים הבאים:

  • תעודת זהות
  • טופס 821 – טופס רישום לצרכי מע"מ מלא וחתום. בטופס יש למלא פרטים על סכום ההשקעה, מקורות המימון, מחזור העסקאות המשוער ועוד
  • אסמכתא על קיום חשבון הבנק של העסק 
  • אם יש: חוזה קנייה/שכירות של מקום העסק
  • מסמכים נוספים שיכולים להעיד על הקמת עסק ופעילותו. למשל: חשבוניות על רכישת ציוד, אישורי בנייה, רישיונות שונים שהתקבלו מטעם הרשויות ועוד.

בסיום התהליך מקבלים אישור זמני שמעיד על כך שהתבצע רישום. בהמשך, תישלח תעודת העוסק המורשה הקבועה.

פתיחת תיק במס הכנסה

פתיחת תיק במס הכנסה כרוכה גם היא במילוי טופס. את הטופס ניתן למלא ולשלוח לפקיד השומה בדואר, אולם כיוון שלרוב משרדי מע"מ ומשרדי מס הכנסה צמודים זה לזה והרישום במע"מ מחייב הגעה פיזית, ניתן למלאו גם במשרדי מס הכנסה. גם כאן העוסק נדרש למלא פרטים אישיים ופרטים על העסק והכנסתו.

פתיחת תיק בביטוח לאומי

הרישום בביטוח לאומי יכול להיעשות באופן מקוון. יש למלא אונליין טופס דין וחשבון רב שנתי באתר האינטרנט של הביטוח הלאומי, ובו פרטים שונים על היקף העבודה הצפוי בעסק, כמו למשל שעות עבודה והכנסה צפויה. 

פתיחת עוסק מורשה מקוון

הדרך הנוחה, המהירה והקלה לפתיחת עוסק היא פתיחת עוסק מורשה אונליין. התהליך נחשב לזול יחסית ויתרונו הגדול הוא שהוא מסתיים תוך יום וחוסך עמידה בתורים במשרדי רשות המיסים.

מדרגות מס לעוסק מורשה

מס ההכנסה שמוטל על עוסק מורשה דומה למס הכנסה שמוטל על שכיר, ומחושב באמצעות מנגנון של מדרגות מס. הכוונה היא שמדובר במס פרוגרסיבי- ככל שההכנסה של העוסק עולה כך שיעור מס ההכנסה שייגבה ממנו יהיה גבוה יותר. 

טבלת מדרגות מס עדכנית ל2020:

גובה ההכנסה השנתית (בשקלים)
שיעור המס
75,960 ומטה10%
75,961 – 108,96014%
108,961 – 174,96020%
174,961 – 243,12031%
243,121 – 505,92035%
505,921 – 651,60047%
651,601 ומעל50%

התחל בפתיחת עוסק מורשה

מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה?

שיקולי מיסוי והכנסות

עצמאי משלם מס פרוגרסיבי לפי גובה הכנסתו (עד 50%). מההכנסה החייבת במס אפשר לנכות הוצאות מוכרות כמו ביטוח לאומי והפקדות לקרן השתלמות. בחברה, ההכנסות אינן של הבעלים אלא הכנסות החברה. הבעלים יכול למשוך משכורת (ולשלם עליה מס), לקבל דיבידנד מהחברה (ולשלם מס גם עליו) ובנוסף החברה תידרש לשלם מס חברות.

לכן, בטווח הכנסות מסוים, שיש לחשבו באופן פרטני בעבור מחזור העסקאות המשוער של העסק (נהוג לומר שמאזור הכנסות של למעלה מ25 אלף שקלים בחודש), המס הכולל שהחברה תשלם יהיה נמוך יותר מהמס שהעצמאי היחיד ישלם על ההכנסה שלו. כתוצאה מכך, גובה ההכנסות המשוערות הוא שיקול מרכזי בבחירת סוג ההתאגדות.

אישיות משפטית

חברה בע"מ היא אישיות נפרדת מבחינה משפטית, כלומר חברה היא ישות שנושאת זכויות וחובות בפני עצמה מבחינה משפטית. המשמעות האופרטיבית לבעלי עסקים היא שבמצב של חדלות פירעון נושי החברה לא יכולים להיפרע מהנכסים הפרטיים של בעליה. העוסק המורשה, לעומת זאת לא נהנה מהגנה כזו. 

הליך פירוק

הבדל מרכזי נוסף נוגע לסיום חייו של העסק. בעוד שקל יותר לסגור עוסק מורשה או עוסק פטור, הליך פירוק חברה סבוך וארוך יותר. ישנם כמה ערוצים שבאמצעותם ניתן לסגור חברה, ולרוב הוא מערב את בעלי המניות שלה, הדירקטורים ומשך הזמן הכולל לסגירתה ממושך יותר.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    איך לפתוח תיק עוסק מורשה במס הכנסה ואיזה טופס צריך?

    החלטתם לפתוח עסק עצמאי? בשעה טובה! רגע לפני שאתם מגשימים את החלום באופן, איגדנו עבורכם כל מה שצריך לדעת על פתיחת תיק עוסק מורשה: איך לפתוח תיק במס הכנסה, במע"מ ובביטוח הלאומי.  ראשית, מיהו עוסק מורשה? בקצרה, עוסק מורשה הוא מי שהחליט להיות עצמאי ולבצע פעילות עסקית (כמו מכירות או מתן שירותים), ונרשם ברשויות המס.  עוסק מורשה מחויב להוציא ללקוחות שלו חשבוניות מס על...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר28 ביולי, 2020

    טיפים לניהול עוסק מורשה 2020

    להיות שכיר או לא להיות שכיר? זו השאלה. שאלה זו צצה במוחם של אנשים רבים אשר תוהים האם עליהם להמשיך בדרך "הבטוחה" של להיות שכיר ולקבל משכורת קבועה בכל חודש או שמא כדאי להם לצאת לדרך עצמאית. פתיחת עסק והסדרתו מול רשויות המדינה היא בגדר חובה על פי החוק במדינת ישראל ומי שלא יפעל בהתאם להוראות החוק צפוי לעונשים. קיימות מספר "שיטות" לעקוף את...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר28 בינואר, 2020
    Skip to content