פירוק חברה עם חובות: איך לבצע בצורה הנכונה?

עו"ד רון הדר05 בנובמבר, 2019

פירוק חברה עם חובותפירוק חברה הוא תהליך שמביא לסיום חייה של החברה, כלומר מחסל את אישיותה המשפטית הנפרדת. תכליתו של הליך הפירוק היא לרכז את נכסי החברה ולחלקם לנושים לפי סדר הנשייה. בחוק מופיעים שני סוגי פירוק מרכזיים: פירוק בידי בית המשפט ופירוק מרצון.

איך מבצעים פירוק חברה?

בפירוק על ידי בית המשפט הרשאים להגיש צו לפירוק חברה הם החברה עצמה או בעל מניה בה. עם מתן צו הפירוק בית המשפט ממנה נאמן ליישום הליכי הפירוק, והליכים שונים נגד החברה מוקפאים. 

פירוק חברה מרצון

מצב של פירוק חברה מרצון מתרחש כאשר החברה קיבלה החלטה מיוחדת על פירוקה מרצון. החלטה זו יכולה להתקבל בכפוף לכך שהדירקטורים יחתמו על תצהיר כושר פירעון. בתצהיר זה מתחייבים מנהלי החברה כי  ביכולתה של החברה לשלם את חובותיה ולהשלים את הליך הפירוק במלואו תוך שנה מתחילת תהליך הפירוק. ההחלטה על הפירוק מתפרסמת ברשומות כך שנושיה יוכלו להיוודע בדבר קיומו של התהליך ואף להיפרע ממנה במידת הצורך. 

התחל בפירוק חברה

תהליך פירוק מרצון קורה בכמה שלבים:

  1. מתקבלת ההחלטה על פירוק החברה והדירקטורים נותנים תצהיר כושר פירעון.
  2. תוך 90 לאחר מתן תצהיר כושר הפירעון האסיפה הכללית של החברה מתכנסת כדי לדון על החלטת הפירוק מרצון.
  3. האסיפה הכללית ממנה נאמן שיישם את הליכי הפירוק. עם תחילת הליך הפירוק החברה מפסיקה לנהל את עסקיה (מלבד מה שדרוש לצורך פירוקה).
  4. על הנאמן לעדכן את רשם החברות בהחלטת החברה תוך 21 יום.
  5. הרשם רושם הערה על פירוק מרצון של החברה ומפרסם את דבר הפירוק באינטרנט. 

כחלק מהליך הפירוק הנאמן מגיש לרשם מסמכים המעידים על מצב החובות של החברה, וכן הוכחות המעידות על סיום פעילות החברה. אם הרשם מצא שלחברה אין עוד חובות, הוא ירשום את חיסול החברה וממועד זה החברה פורקה וחוסלה. 

פירוק חברה מרצון עם חובות

תיארנו מצב של פירוק מרצון שבו לאורך הפירוק החברה פורעת את חובותיה, ומצהירה על כך מראש בתצהיר כושר הפירעון. נשאלת השאלה מה קורה כאשר החברה לא חותמת על תצהיר זה? כלומר, כאשר לחברה יש חובות ואין לה את היכולת להחזירם?

גם כאן ניתן לחלק את התהליך למספר שלבים:

  1. החברה תקיים אסיפה של הנושים, כלומר האנשים ונציגי הגופים שהחברה חבה כלפיהם. דבר קיום האסיפה יפורסם ברשומות החברה וכן הנושים יקבלו הזמנה אישית.
  2. גם כאן האסיפה תידרש למנות מפרק לחברה. אולם הפעם סביר שהמפרק שייבחר יוצע מטעם הנושים, שהם בעלי הכוח בסיטואציה שנוצרה.
  3. לאחר שנבחר המפרק יתחיל בפעילותו. תפקידו העיקרית להצליח ולהסדיר את החזרת החובות לנושים למרות הבעייתיות הקיימת.
  4. המפרק ינהל את ההליך מול רשם החברות, לרבות הגשת מסמכים רלוונטיים המעידים על סיום פעילות החברה ועל הליך פירוקה.

חשוב לשים לב שלאסיפת הנושים יש חשיבות קריטית: אם הנושים לא מגיעים אליה, הרי שחובותיהם "נמחקים" – החובות יחוסלו כשם שהחברה מחוסלת. 

התחל בפירוק חברה

פירוק חברה לא פעילה

מלבד חברות שפועלות ומקיימות עסקים בשגרה, בשוק קיימות לא מעט חברות לא פעילות. החוק מגדיר חברה לא פעילה כחברה ש:

  • אין לה נכסים
  • אין לה חובות
  • אין הליכים משפטיים שהחברה היא צד להם

למען האמת, רבים מבעלי החברות הלא פעילות הפסיקו לשלם אגרות ותשלומים הכרחיים מבלי לפרק אתת החברה כדין. אבל חשוב להבין שמבחינת רשם החברות החברה לא 'נעלמה' והיא עודנה קיימת כל עוד לא פורקה. לכן כדי לחסל את החברה חשוב לפרק אותה לפי החוק.

בדיוק לצורך כל חוק החברות מציע פירוק מרצון הליך מזורז של חברה לא פעילה. ניתן לעשות זאת בכמה שלבים:

  1. החברה תקבל החלטה על פירוקה מרצון באסיפה הכללית שלה. ההחלטה צריכה להתקבל בהסכמת כלל בעלי המניות שמשתתפים באסיפה, והאסיפה צריכה להיערך לפי כללים פרוצדורליים המופיעים בחוק (כמו למשל הזמנה מראש של בעלי מניות לפני כינוס האסיפה).
  2. החברה תגיש לרשם בקשה לפירוק מרצון בהליך מזורז תוך 30 יום מקבלת ההחלטה באסיפה הכללית. לבקשה יצורפו מסמכים שונים כמו תצהיר על כך שהחברה אכן אינה פעילה.
  3. הרשם יפרסם הודעה על פירוק החברה, ואם לא יוגשו התנגדויות לפירוק – החברה תחוסל תוך 90 יום מפרסום ההודעה. 

סגירת חברה אונליין

הליכי פירוק חברה וחיסולה דורשים תשומת לב קפדנית לפרטים וכן מילוי מדוקדק אחר הוראות החוק. לכן, מומלץ להיעזר בעורך דין לביצוע התהליך. תוכלו לפנות לערוך דין שיסייע בתהליך באופן מקצועי ומהיר. 

התחל בפירוק חברה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    פירוק חברה אונליין בעת פשיטת רגל

    לעיתים במסגרת ניהול עסק על הבעלים לקבל החלטות מורכבות אשר מחייבות את סגירת העסק בשל השינויים המתרחשים בשוק. אין מדובר בפעילות המתרחשת במהירות רבה אלא בהליך אשר נעשה תוך מחשבה תחילה בהתייחסות למספר אלמנטים פירוק בחברה בעת פשיטת רגל מחייבת את בעל העסק להתכונן היטב להליך. במסגרת הליך פשיטת רגל יש צורך לבצע מכירה של כל הרכוש אשר שייך לחברה לצורך סגירתה וכן יש...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר18 באוגוסט, 2019

    מהו פירוק חברה מרצון ללא תצהיר כושר פירעון?

    הליך פירוק חברה מרצון הוא הליך המתנהל מול רשם החברות. לפני שנתרכז בהליך פירוק מרצון, חשוב לציין כי קיים הליכי פירוק מקבילים בניהם: פירוק ע"י בית משפט (יש שמגדירים אותו פעמים רבות כפירוק חברה מרצון על ידי נושים), פירוק בפיקוח בית משפט ועוד.  הליכי פירוק חברה כפי שנזכר לעיל, במאמר זה נתמקד בהליך פירוק חברה מרצון. הליך זה מתבצע לאחר קבלת החלטה של בעלי...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר10 ביולי, 2019
    Skip to content