10 טעויות שבעלי עסקים עושים בשנה הראשונה

10 טעויות שבעלי עסקים עושים בשנה הראשונה

מדריכים > חברות > 10 טעויות שבעלי עסקים עושים בשנה הראשונה

השנה הראשונה של העסק היא משמעותית במיוחד, ועם זאת טומנת בחובה גם לא מעט אתגרים. הכנו עבורכם רשימה של 10 טעויות שבעלי עסקים עושים בשנה הראשונה לעסק, עם הצעות ורעיונות כיצד ניתן להתמודד עם האתגר ולהפוך אותו להזדמנות. 

טעויות שבעלי עסקים עושים בשנה הראשונה

  • קופצים למים

לכל אדם שפותח עסק יש רצון, מוטיבציה או תשוקה למכור מוצר מסוים או להעניק שירות כלשהו. יזמות ואמביציה הן ללא ספק תכונות חשובות לבעל עסק, אולם עסקים רבים  נסגרים כבר בשנה הראשונה לפעילותם, משום שבעליהם מבססים את הפעילות בעסק בעיקר על הרצון הטוב ו'קופצים למים' בלי לערוך בדיקות ראשוניות הכרחיות. גם אם אתם מחזיקם ברעיון מצוין לעסק, חשוב שתבדקו את ההיתכנות שלו, וודאו שיש לכם את היכולת הכלכלית לבצעו (הן באמצעות הון עצמי והן באמצעות הלוואות מהבנק במידת הצורך), בצעו סקר שוק ובדקו מי עתיד להיות קהל היעד של העסק שלכם. היכרות טובה עם השוק היא הצעד הראשון שיאפשר לכם להימנע מסגירת עסק מוקדמת. 

  • עובדים ללא תכנית עסקית סדורה

תכנית עסקית היא המסמך שמסדיר את האופן שבו העסק שלכם יתנהל בפועל: מהיבטי מימון והשקעות, דרך התנהלות עסקית-אסטרטגית, מיתוג ופרסום, גיוס עובדים וכו'. בתכנית העסקית מופיעות גם המטרות של העסק ויעדיו. השנה הראשונה של העסק מתאפיינת בלחץ רב. יש לדאוג להמון תחומים, העסק לא תמיד רווחי בתחילת דרכו ועל בעל העסק יש עומס רב. עסקים שלא פועלים  בהתאם לתכנית עשויים 'לאבד את הדרך'. כדאי להתנהל בהתאם לתכנית שנקבעה מראש, שבה תקבעו תפוקות, מועדים ודד ליינים. כך תהיה לכם פריסת עבודה הגיונית וטובה, שתוריד חלק מהלחץ. תכנית שכזו רלוונטית במיוחד לסטארט-אפים שמבקשים לגייס משקיעים ונדרשים להראות תכנית עסקית במסגרת פגישות הגיוס. אפשר להיעזר בתוכנה לניהול עסקים לצורך יצירת התכנית.

  • משווקים במקום עסקים

אין ספק שהעיסוק בשיווק הוא חשוב לעסק חדש. ללא פרסום עסקים לא יצליחו להתרומם והלקוחות לא יכירו אותם. עם זאת, חשוב לשים לב שפעולות השיווק והמיתוג לא תופסות יותר מדי זמן. השנה הראשונה של העסק היא הזמן לבסס אותו, להנחיל דרכי עבודה, לבסס תשתיות ידע, לגייס עובדים ולפתח קשרים טובים עם ספקים. בעלי עסקים רבים נוטים להקדיש את חודשיהם הראשונים בעסק דווקא לפרסומו, עוד לפני שהעסק מתפקד באופן חלק. הקפידו לאזן בין הדברים, כי עסק שלא משקיעים בו משאבי זמן בשנה הראשונה עלול לקרוס. 

  • לא זמינים לעסק

לא פעם אנשים בוחרים להקים עסק כאפיק הכנסה נוסף. הדבר אמנם מבורך אבל צריך לקחת בחשבון שכדי שהעסק יתפקד ויפעל כהלכה יש להקדיש לו זמן. לכן אם אתם עובדים במשרה במקום עבודה אחר או לחלופין אתם יודעים שאתם לא זמינים באופן קבוע בחלק משעות היום – מנו מנהל, מנכ"ל, סגן או עוזר שיהיו שם בשבילכם כך שצרכי העסק יקבלו מענה באופן תמידי. צריך להבין שהשנה הראשונה היא תמיד קשה יותר: ענייני העסק עוד לא התבססו, ולכן לזמינות יש חשיבות עליונה. עם זאת, השתמשו ככל הניתן בשירותים שיחסכו לכם זמן כמו פתיחת עסק באינטרנט, רישום חברה מקוון, ליווי רואה חשבון אונליין וכו'. 

  • מתמחרים את השירות או את המוצר נמוך מדי

באופן טבעי, לתמחור יש השפעה גדולה על ההצלחה של העסק בשנתו הראשונה. לא פעם בעלי עסקים נוטים לתמחר את המוצר שהם מוכרים או את השירות שהם מעניקים במחיר נמוך. למה? לעיתים מתוך המחשבה שחוסר הניסיון לא מאפשר להם לבקש מחיר גבוה ולעיתים על מנת לנסות ולמשוך לקוחות. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שתמחור נמוך עלול להיות גם בעוכריו של העסק: לא פעם לקוחות תופסים עסק שמתמחר את עצמו נמוך מדי כעסק חובבני ובלתי מקצועי. יתרה מכך, תמחור נמוך פוגע באופן ישיר בהכנסות, שהן הסיבה לכך שהעסק הוקם מלכתחילה. אז מה עושים? מוצאים את דרך המלך – אפשר לתמחר נמוך לתקופת זמן מוגבלת למשל, להכריז על מעין 'מבצע היכרות' ובהמשך להעלות את המחיר. 

  • לא מתייעצים עם בעלי המקצוע המתאימים

גם אנשי העסקים המצליחים בעולם לא נולדו כאלה. עולם העסקים כולל בתוכו הרבה מאוד בירוקרטיה ומצריך היכרות עם כללים, חוקים, הוראות ודיווחים. אי לכך, כל בעל עסק חדש צריך להקפיד לקבל ליווי של אנשי מקצוע. ראשית, יש להיעזר ברואה חשבון ובעורך דין שיכווינו את פעילות העסק מבחינה חשבונאית ומשפטית, ידעו לייעץ מתי לבצע פתיחת חשבון בנק לעסק וידעו להעריך כמה עולה לפתוח עסק. מעבר לכך, מומלץ להתייעץ גם עם אנשי מקצוע מהתחום במסגרתו העסק שלכם פועל. גם אחרי ההתייעצות הראשונית כדאי להסתייע בנותני שירות מקצועיים כמו למשל שירותי הנהלת חשבונות לעסקים קטנים ורואה חשבון צמוד. מיקור חוץ לעסקים יכול להתבטא בשורת רווח גדולה יותר הלכה למעשה.

  • לא יודעים כיצד לנהל מלאי

ניהול מלאי אינו עניין של מה בכך: מדובר ביכולת שגם בעלי עסקים שנמצאים בשוק כמה שנים לא תמיד שולטים בה, אבל היא חשובה מאין כמותה. ניהול מלאי נכון יכול להתבטא בפועל ברווח גדול יותר. לכן אם אתם לא יודעים כיצד לנהל מלאי או אם אין לכם ניסיון בתחום – מומלץ להתייעץ עם אנשים שמבינים בנושא או כאלה שניתן ללמוד מהם, כדי לא להגיע למצב של רמת מלאי גבוה מדי או לחלופין חוסרים במלאי. 

  • מעסיקים עובדים לא מתאימים

כאמור, בשנה הראשונה לנוכחות של בעל העסק יש חשיבות עליונה. רבים מבעלי העסקים נוהגים לומר 'העסק הוא אני' ומספרים שהם מקדישים את מרבית היום (ולפעמים גם את הלילה) לעבודה על העסק או לפיתוחו. עם זאת, גם העובדים הם נדבך חשוב בדרך לעסק מצליח. למרות המרכזיות של בעל העסק בחיי היום יום, חשוב מאוד לשכור עובדים שישרתו נאמנה את העסק, כי בסופו של דבר העובדים הם ה'פנים' של העסק מול הלקוחות ומול הגורמים שהעסק בא עימם במגע. על כן הקפידו לשכור אנשים שיש להם את ההשכלה והכישורים המתאימים, תשאפו לשכור אנשים בעלי ניסיון מעסק דומה לעסק שלכם וכמובן אל תוותרו על עובדים בעלי יחסי אנוש מצוינים. 

  • משקיעים ב'עטיפה' ולא במהות

להיות בעל עסק נחשב לסוג של 'סמל סטטוס'. מובן שהמעמד מרגש, אבל חשוב להקפיד בתחילת הדרך להשקיע את הכסף במקומות הנכונים. בעלי עסקים חדשים נוטים להשקיע לא פעם ב'עטיפה' – במשרדים מפוארים, ברכב יוקרה או בשכר גבוה מדי לעובדים. חשוב מאוד להיות שקולים, ולזכור שהמטרה היא שהעסק יפעל לטווח ארוך. כדאי קודם כל לוודא שהעסק מניב הכנסות קבועות ורק בהמשך להשקיע בדברים פחות מהותיים. 

  • לא גובים חובות בזמן

בעלי עסקים חדשים מתמהמהים בגביית חובות, הן בגלל חוסר הנעימות הכרוך בכך והן בשל חוסר סדר וארגון בעסק. המצב הזה הוא אבסורדי – מטרת העסק היא להרוויח כסף, ולכן כל עיכוב בגבייה פוגע בעסק ובתזרים המזומנים שלו. במצב כזה אתם גם עשויים להרגיל את הגורמים שמהם אתם גובים כסף שאתם גמישים בדד ליינים, בעוד שאתם מעוניינים לקבל את הכסף בזמן. אז מה עושים? מתאמנים. מוצאים את הדרך להיות עדינים אך עם זאת תקיפים ולקבל את הכסף המגיע לכם. בנוסף לכך, כדאי לדאוג ולגבות סכומי כסף נוספים שהעסק זכאי לקבל כמו למשל מענק לעסקים בתקופת הקורונה, החזרי מס וכו'. 

אולי יעניין אתכם גם...

  • נפתח עבורך עוסק מורשה תוך 24 שעות – נחסוך לך את כאב הראש והבירוקרטיה.
  • ללא הגעה פיזית – לא תצטרך לחכות בתורים ארוכים ולבזבז יומיים במשרדי הרשויות השונים.
  • נבצע עבורך פתיחת עוסק מורשה ברשויות: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
פתיחת עוסק מורשה אונליין
לפרטים נוספים
התחל בפתיחת עוסק מורשה
דילוג לתוכן