מהו פירוק חברה מרצון ללא תצהיר כושר פירעון?

עו"ד רון הדר10 ביולי, 2019

פירוק חברה מרצון ללא תצהיר כושר פירעוןהליך פירוק חברה מרצון הוא הליך המתנהל מול רשם החברות. לפני שנתרכז בהליך פירוק מרצון, חשוב לציין כי קיים הליכי פירוק מקבילים בניהם: פירוק ע"י בית משפט (יש שמגדירים אותו פעמים רבות כפירוק חברה מרצון על ידי נושים), פירוק בפיקוח בית משפט ועוד. 

הליכי פירוק חברה

כפי שנזכר לעיל, במאמר זה נתמקד בהליך פירוק חברה מרצון. הליך זה מתבצע לאחר קבלת החלטה של בעלי המניות והדירקטורים של החברה כי ברצונם לפרק את החברה. קיימות סיבות רבות לפירוק חברה – סגירה של חברה בגלל חובות ואי כדאיות כלכלית, סכסוך בין שותפים ולפעמים פשוט כי אין עניין או מטרה לקיומה של החברה. 

כאמור, הליך פירוק חברה מתחיל בהגשת הבקשה לרשם החברות. השלב הראשון בתחילת הליך פירוק חברה מרצון הוא חתימתם של הדירקטורים של החברה על תצהיר כושר פירעון. תצהיר זה קובע כי במידה ולחברה ישנם חובות והתחייבויות היא יכולה לפרוע אותם, וזאת תוך 12 חודשים מיום הגשת הבקשה. לאחר החתימה על התצהיר, בקשת הפירוק מתפרסמת ברשומות וזאת במטרה לאפשר לנושי החברה (במידה וקיימים) להיפרע מהחובות שיש לחברה כלפיהם. 

במידה ובקשת הפירוק מוגשת ללא תצהיר כושר פירעון חתום, הרי שהדבר "מאותת" לנושי החברה (במידה וקיימים) כי אין לחברה אפשרות לפרוע את חובותיה. במקרה שכזה, החברה תכנס אסיפת נושים ותנסה להגיע להסדר מולם בדבר פירעון החובות שלה כלפיהם. 

במקרים בהם התקיימה אסיפת נושים של החברה ואף נושה לא התייצב, הרי שיש לראות כי חובות החברה (במידה וקיימים) בטלים ומבוטלים. 

התחל בפירוק חברה

הליך פירוק חברה ללא תצהיר כושר פירעון

  • בשלב הראשון מתכנסת אסיפה כללית. אסיפה כללית היא אסיפה של בעלי המניות כאשר לצידה צריכה להתקיים אותה אסיפת נושים שאוזכרה לעיל. את קיומה של האסיפה הכללית וכן את קיומה של אסיפת הנושים יש לפרסם ברשומות. באסיפה הכללית מקבלי בעלי המניות החלטה מי יהיה מפרק החברה (האדם האמון על קיומם של הליכי הפירוק מול רשם החברות). 
  • החלטה בדבר זהות המפרק – במרבית המקרים, המפרק הינו אחד מהדירקטורים של החברה אך אין לכך הכרח. יחד עם זאת, במידה והתקיימה אסיפת נושים, במרבית המקרים הנושים יהיו אלו שיקבלו את ההחלטה בדבר זהות המפרק. 
  • לאחר שנקבעה זהותו של מפרק החברה, עליו לנהל את הליכי הפירוק בתום לב ולנסות לפעול להסדרת חובות החברה אל מול הנושים שלה. 
  • מפרק החברה מבצע את הליכי הפירוק מול רשם החברות – עליו לשמור על קשר אדוק עם הרשם ולוודא שהוא עומד בלוחות הזמנים להמצאת המסמכים הנדרשים ע"י הרשם לצורך סיומם של הליכי הפירוק. 

אגרה שנתית לרשם החברות – האם מדובר ב"חוב"?

תשלום אגרה שנתית לרשם החברות הינה חובה על פי חוק ואי תשלום עלול להפוך את החברה לחברה מפרת חוק, סטאטוס שיש בצידו סנקציות. חברה אשר נמצאת בהליכי פירוק אינה מקבלת פטור אוטומטי מתשלום האגרות השנתיות שלה, אלא אם הוכיחה כי לא הייתה בה פעילות עסקית. הוכחת אי פעילות עסקית נעשית באמצעות המצאת אישורים לרשם החברות ממס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי כי התיקים של החברה ברשויות נסגרו. כמו כן, נדרש להמציא לרשם החברות אישור על סגירת חשבון בנק. 

פירוק חברה אונליין – כיצד זה אפשרי?

כיום, ניתן לבצע הליך פירוק חברה מרצון אונליין. קיימות פלטפורמות שונות בהם נדרש מהלקוח להזין את פרטי החברה ומספר ח.פ ולאחר מכן, כל מסמכי הפירוק מוכנים אונליין כך שמכם נדרש רק לבצע זיהוי וחתימה על מסמכי הפירוק ומלבד זה הליך הפירוק נעשה עבורכם. 

התחל בפירוק חברה

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    הפיכת חברת רבים לחברת יחיד לצורכי פירוק

    דיני הפירוק עוסקים בסיום חייה של החברה בדרך של חלוקת הנכסים ופירעון החובות (באם יש) כלפי הנושים שלה וסיום חייה של החברה כישות משפטית נפרדת מבעלי המניות שלה. בפקודת החברות נקבעו 3 דרכים לפירוק חברה: פירוק מרצון. פירוק ע"י בית המשפט. פירוק בפיקוח בית המשפט. במאמר זה נתרכז בהליך פירוק מרצון של חברה. חברה רשאית להתפרק מרצונה במקרה שבו היא בעלת כושר פירעון (יש...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר25 באוגוסט, 2020

    איך לבחור עו"ד לענייני פירוק חברה?

    כמו רבות מהפעולות המשפטיות, גם פירוק חברה הוא תהליך בירוקרטי שכולל לא מעט מסמכים, טפסים ואישורים. למרות שהוא מגיע בסוף חיי החברה, כשהחברה עומדת בסוף הדרך העסקית שלה, חשוב לבצע אותו כראוי, אחרת החברה לא תפורק כדין ותמשיך לצבור חובות. אי לכך מרבית החברות שמתפרקות בוחרות לבצע את תהליך הפירוק בסיועו של עו"ד לענייני פירוק חברה שמטפל בכלל השלבים בתהליך באופן מאורגן ומקצועי. מהו...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר09 באוגוסט, 2020
    Skip to content