פתיחת תיק במס הכנסה – רישום ודיווח

עו"ד רון הדר26 בפברואר, 2020

פתיחת עסק חדש היא ההזדמנות שלכם לא רק לפתוח בקריירה עצמאית בדרך לשגשוג כלכלי ועסקי, אלא גם להתוודע לנוהלי עבודה מסודרת עם רשויות המסים והבירוקרטיה בישראל. כאשר אתם מנהלים עסק, הבסיס הוא ניהול ולא רק עיסוק במקצוע שלכם בלבד. עסק מצריך כישורי ניהול יום יומיים שמחייבים גם שליטה בתנועות הכספים והסחורות, עבודה עם רישומים שונים והיכרות מוחלטת עם החובות והזכויות שלכם כנישומים עצמאים. בגלל זה, פתיחת עסק מחייבת גם היכרות עם חוקי פתיחת תיק במס הכנסה ובשאר המקומות הרשמיים כגון מע"מ או ביטוח לאומי. בלי זה, כידוע, שום עסק אינו חוקי ושום הכנסה שאינה מדווחת כחוק אינה יכולה להישאר אצלכם.

התחל פתיחת תיקים ברשויות

פתיחת תיק עוסק במס הכנסה

בדרך כלל, יש להירשם ברשות המס עוד לפני שמתחילים בפעילות העסקית והמסחרית, אולם במקרים מסוימים אתם יכולים להירשם באיחור קל ברשויות. הרישום הינו בהתאם לעיסוק שלכם ולהגדרה שלכם כעצמאים. דעו כי לא כל אדם יכול להירשם בדרגת עצמאי שנוחה לו, משום שיש חוקים שמגבילים עוסקים מסוימים בהגדרה. כך, פתיחת תיק עוסק במס הכנסה לעצמאי מחייבת בדיקה אם אתם מורשים להירשם כעוסקים פטורים או כעוסקים מורשים. ההבדל ביניהם אינו בנטל המס המוטל עליכם, כי אם בחובת תשלום מס ערך מוסף. זה כרוך לא רק בגובה ההכנסות השנתיות שלכם, אלא גם בהשתייכותכם למקצועות מסוימים שמחייבים רישום שלכם כעוסק מורשה ולא פטור. כך, מקצועות חופשיים לדוגמה אינם מורשים להירשם כעסוק פטור גם אם ההכנסות שלהם נמוכות מאוד, וזה לא חוקי לעשות כך. אם הנכם עוסק פטור/עוסק מורשה או חברה בע"מ אנו כמובן מציעים את תהליך פתיחת תיק עוסק במס הכנסה אונליין באמצעות הפלטפורמה שלנו. פתיחת התיקים אונליין חוסכת את מילוי הטפסים והמתנה ארוכה ובזבוז של לפחות יומיים במשרדי הרשויות השונים.

התחל פתיחת תיקים ברשויות

 

הרשמה כעוסק מורשה

עוסק פטור, כאמור, מותנה במקצוע העצמאי שלו ובהכנסה שאינה גבוהה מהסף שנקבע בכל שנה על ידי הרשויות. בשנים האחרונות ההכנסה שנקבעה כסף עליון נעה בין 80 ל-כמעט 100 אלף שקלים בשנה. בדקו את ההכנסות שלכם והתייעצו עם יועץ מס או רואה חשבון כיצד אפשר להקטין את חבות המס אם נוח לכם יותר להישאר עוסק פטור. פתיחת עוסק מורשה במס ההכנסה מלווה גם בפתיחת תיק עוסק מורשה ודיווח לרשות מס ערך מוסף, וגם למוסד לביטוח לאומי. אלה שלושת המוסדות הרשמיים שבהם חייבים לפתוח תיק כעצמאי ולדווח על המעמד שלכם. כך מחשבים את דמי הביטוח הלאומי שאתם משלמים כעוסק מורשה ולא כשכיר.

ההבדל בין עוסק מורשה לפטור

הבדל ראשון הוא ההכנסה השנתית המותרת לכם ברגע שתעברו את ההכנסה השנתית תצטרכו לדווח על כך ולהפוך מעוסק פטור למורשה. בכל שנה ההכנסה מחושבת מחדש והחישובים של המסים נעשים בסוף השנה, אם כי תשלומי מס הכנסה מחויבים בדיווחים אחרים ותכופים יותר. זאת הסיבה שעליכם להיות קפדניים בניהול הכספים שלכם ובתזרים המזומנים, כך שתדעו מתי אתם חייבים לשלם מקדמות למס ערך מוסף בכל כמה חודשים. זה תשלום נפרד ממס הכנסה ואתם יכולים לקבל עליו החזרים מסוימים בדיווח השנתי שלכם בסוף השנה.

הליכי רישום במס הכנסה

פתיחת עוסק מורשה במס הכנסה היא כאמור חובה למי שמתעתד להרוויח יותר ממאה אלף שקלים בשנה או שהוא עוסק במתן שירותים שמחייבים תשלום מס ערך מוסף כחוק. במקרים כאלה אי אפשר להירשם לאחר פתיחת העסק משום שגביית מס ערך מוסף מתחילה מיד עם הלקוח הראשון שלכם. כל גביה כזאת ללא רישום מוקדם נחשבת לעבירת מס ועלולה לסבך אתכם עם הרשויות. עליכם למלא את הטפסים שמחייבים רישום כזה של כל מקורות ההכנסה שלכם, גם אם אתם עובדים כשכירים, כאשר העבודה מקבילה לעסק שלכם. את תיאום המס כבר יעשו בשבילכם ברשויות.  כל הפרטים האישיים שלכם חייבים להיות נכונים ומדויקים.

ניהול ספרים לעוסק מורשה

ניהול מסודר של העסק מחייב ניהול ספרי חשבונות שבהם נרשמות כל ההוצאות וכל ההכנסות בלי יוצא מהכלל. הוצאת חשבוניות לתשלום וחשבוניות מס כחוק מחויבת ולכן אם אינכם יודעים לנהל חשבונות מסודרים בעצמכם מומלץ לכם לשכור נותני שירותים כאלה שגם מנהלים מעקב אחר תנועת הכספים שלכם ומתזכרים אתכם בכל מה שנחוץ לשלם או לגבות. ניהול ספר תקבולים כזה הוא פשוט יחסית למי שנחשב מסודר ואם אינכם יכולים לעשות זאת בעצמכם, כאמור, תנו זאת לבעלי תפקידים בעסק שלכם. בררו מה מוטל עליכם לעשות ואם יש פטור או הקלות לאנשי מקצוע כמוכם. יחד עם ספר תקבולים במע"מ ייתנו לכם פנקס מקדמות לתשלום. עודפים יוחזרו לכם בסוף השנה לאחר התחשבנות עם ההכנסות שלכם. עליכם לדאוג גם לטופס ניכוי מס במקור אצל פקיד השומה בעת פתיחת עוסק מורשה במס הכנסה.

התחל פתיחת תיקים ברשויות

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    פתיחת תיקים ברשויות המס – המדריך המלא

    כיום ניתן לראות כי מגוון רחב של בעלי מקצועות בוחרים לא לעבוד כשכירים אלא כעצמאיים בהתאם להעדפה האישית של כל אחד. לפי החוק, עליהם לדווח על הפעילות העסקית – משמעות הדבר כי עליהם לפתוח להכריז על פתיחת תיק ניכויים. טרם ההליך, יש להיוועץ עם בעל מקצוע בתחום (למשל, רואה חשבון) במטרה לקבל הכוונה על אופן הרישום ברשויות השונות במטרה להבטיח התנהלות תקינה ושוטפת לאורך...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר14 בפברואר, 2019

    פתיחת תיק במע"מ לעוסק יחיד

    משנה לשנה יותר אנשים מוצאים שהדרך שלהם כעצמאים עדיפה על היותם שכירים הכפופים למעסיקים. פעילות עצמאית נראית כעת יותר טבעית ופשוטה מאשר בעבר. בשלב כלשהו אנשים רבים מחליטים לעבור משכירות לעצמאות, אם משום שאין להם ברירה והם מתקשים למצוא עבודה כשכירים במקצועם ואם משום שהחליטו שעדיף להם הרבה יותר להיות עצמאים ולמצות את פוטנציאל ההשתכרות שלהם במלואו. העתיד הכלכלי נפתח לפתע כאשר אתם הופכים...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר10 ביוני, 2019
    Skip to content