פנקס מקדמות

מילון מונחים > פנקס מקדמות

מה זה פנקס מקדמות?

כל בעל עסק חדש מחויב לפתוח תיק במס הכנסה. לאחר הרישום במס הכנסה בעל העסק מקבל פנקס מקדמות. פנקס זה, הוא מעין ספרון פיזי, ובתוכו שוברים שבאמצעותם בעל העסק ידווח על מחזור העסקאות של העסק. בעל העסק יידרש לשלם מקדמות על פי מחזור העסקאות שעליו דיווח.

מה זה מקדמות מס הכנסה?

מקדמות מס הכנסה הן תשלומי מס שבעל עסק משלם לרשות המיסים, המבוססים על הערכה של רווחיו של העסק. כידוע, בעלי עסקים נדרשים להגיש בכל שנה דו"ח שנתי. בדו"ח השנתי מפורטות ההכנסות וההוצאות שלהם, ומתוכו 'נגזרים' תשלומי המס שעליהם לשלם. אלא שרשות המיסים לא מעוניינת לחכות עד סוף השנה עם קבלת תשלומי המס. לכן היא דורשת מבעלי העסקים לשלם את מקדמות המס. חשוב להבין: אלה משמשות כמקדמה בלבד (כמו למשל מקדמה שנותנים לבעל אולם אירועים כשסוגרים אולם לחתונה). בסוף השנה, עם הגשת הדו"ח השנתי, הרשות תגבה את המס הסופי.  

תשלום המקדמות נעשה כל חודש או חודשיים, תלוי בגודל העסק (עסק קטן – כל חודשיים, עסק גדול – כל חודש). 

כיצד מחשבים את שיעור המקדמות ואת סכומן?

שיעור המקדמות, כלומר אחוז המס המבוקש, נקבע לפי מחזור ההכנסות הפרטני של כל עסק. אם מדובר על עסק קיים, שיעור המקדמות מבוסס על מחזור ההכנסות של השנה שעברה. לעומת זאת, אם מדובר בעסק חדש שיעור המקדמות נקבע בהתאם למחזור העסקי הצפוי של העסק. איך יודעים מה המחזור במקרה כזה? מתבססים הן על ההשערה של בעל העסק (למשל אם מדובר בעסק שהוא הכנסה נוספת להיותו של בעל העסק שכיר, מובן שמחזור ההכנסות יהיה קטן יחסית) והן על שיעורי המקדמות הנהוגים בענף שאליו בעל העסק משתייך. 

חישוב סכום תשלום מקדמות של עסק עצמאי, כלומר גובה מקדמות המס שיש לשלם בפועל, מתבסס כמובן על ההכנסות של העסק ועל שיעור המקדמות שנקבע לו. אין צורך לנסות ולחשבו באופן עצמאי, וניתן לחשבו בקלות באמצעות הזנת נתוני ההכנסות באתר האינטרנט של רשות המיסים.

כיצד משלמים את מקדמות מס ההכנסה?

בעבר צריך היה לשלם את מקדמות מס ההכנסה באופן פיזי באמצעות פנקס המקדמות. אולם כיום ניתן לבצע תשלום מס הכנסה באינטרנט. לכל בעל עסק יש שם משתמש וסיסמה לאזור האישי שלו באתר רשות המיסים, והוא יכול לשלם את המקדמות באופן מקוון. כל שעליו לעשות הוא להזין את נתוני ההכנסות לתקופה הרלוונטית (החודש או החודשיים האחרונים), האתר יחשב מה גובה התשלום ובעל העסק יכול לשלם באתר באמצעות כרטיס אשראי.

בחר רואה חשבון לעוסק מורשה

אולי יעניין אתכם גם...

  • ללא הגעה פיזית – לא תצטרכו לחכות בתורים ארוכים ולבזבז יומיים במשרדי הרשויות השונים.
  • נבצע עבורכם פתיחת עוסק מורשה ברשויות: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
  • כמו כן, נבצע עבורכם הנהלת חשבונות לעוסק מורשה מא' ועד ת', ע"י רו"ח המתמחה בהנהלת חשבונות לעסקים קטנים.
רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין
לפרטים נוספים
לשירותי רו"ח לעוסק מורשה
דילוג לתוכן