10 דברים שכל עצמאי חייב לדעת על מס הכנסה

עו"ד רון הדר20 באוקטובר, 2019

10 דברים שכל עצמאי חייב לדעת על מס הכנסהבשעה טובה החלטתם לפתוח עסק חדש? פתיחה של עסק חדש נחשב הינו הליך מורכב הכולל לא מעט מספר אתגרים.

עצמאים יקרים, רגע לפני שאתם יוצאים לדרך, הכנו עבורכם מדריך מפורט הכולל מרכיבים חשובים עבורכם.

10 פרטים שעצמאי צריך לדעת על מס הכנסה לעצמאים

  1. מתי צריך לפתוח תיק במס הכנסה

בנוגע לשאלה מתי צריך לפתוח תיק במס הכנסה התשובה היא בתחילת העבודה כעצמאי ולאחר ההרשמה במס ערך מוסף. כל בעל עסק יפתח את התיק בכתובת מקום עסקיו, עם זאת, כיום ניתן לפתוח תיק באינטרנט.

  1. פתיחת תיק במס הכנסה- התחנה הראשונה שלכם

אפשר להתנסות בעבודה בתור עצמאי באמצעות פתיחת עוסק פטור תוך שמירה על היקף פעילות מצומצם- מדובר באפשרות אשר תעניק לכם הזדמנות לבחון את השטח ולראות כיצד אתם מתנהלים מבחינה עסקית.

רגע לפני שאתם מדמיינים את הפעילות העסקית, יהיה צורך לעצור ולחשוב על צורת ההתאגדות העסקית במסגרת פתיחת תיק במס הכנסה- האם עוסק מורשה או דווקא עוסק פטור? בחירת צורת ההתאגדות תשפיע על אופי העסק שלכם ותאפשר לכם לבחון את ההתנהלות העסקית שלכם לשנים הבאות.

התחל בפתיחת עוסק מורשה אונליין

  1. איך פותחים תיק במס הכנסה

איך פותחים תיק במס הכנסה? מדובר באחת השאלות אשר עצמאיים שואלים רגע לפני פתיחת העסק. כאשר החלטתם לפתוח עסק יהיה עליכם להתחיל בהליכי רישום מול הרשויות. התחנה הראשונה שלכם תהיה משרדי מע"מ. במסגרת ההגעה אל משרדי מע"מ יהיה עליכם להצטייד במסמכים שונים כגון צילום תעודת זהות כולל ספח מעודכן של הכתובת בה יפעל העסק, אישור על קיום חשבון בנק לעוסק פטור, חוזה קנייה או שכירות של המשרד בו יתנהל העסק, מסמכים המעידים על הקמת העסק כולל תוכנית עסקית, הזמנת עבודה מטעם לקוח.

  1. תשלומי מיסים

בעת פתיחת תיק במס הכנסה עצמאי יהיה צורך בדיווח חודשי וכן לשלם מקדמות מס הכנסה אשר יקבעו במסגרת הפגישה בסניף. תשלום למס הכנסה נעשה באמצעות המקדמות אשר סכום המקדמות נקבע על ידי פקיד השומה במס הכנסה.

לאחר פתיח התיק והרישום המס הכנסה נשלח לבעל העסק פנקס המכיל שוברי תשלום אשר באמצעותם עליו לדווח על מחזור העסקאות שלו ללא מע"מ ולשלם את המקדמות כפי שהסוכמו בפגישה עם פקיד השומה. שיעור המקדמות נקבע מתוך ההכנסות- הסכומים אשר נרשמו בכל הקבלות שהוציא בעל העסק.

  1. האם יש צורך להצטייד בשירותיו של רואה חשבון

במידה ויש לכם עוסק פטור או עוסק מורשה אתם יכולים לטפל בחשבונות שלכם באופן עצמאי ואינכם מחויבים להעסיק רואה חשבון. קיימת חשיבות בבחירת רואה חשבון מקצועי ובעל ניסיון רב בתחום. רואה חשבון מתאים יסייע בלהצעיד את העסק שלכם קדימה. רואה חשבון מקצועי ידע לתכנן את העסק שלכם לטווח הרחוק בהתאם לאופי התפתחותו.

  1. מהו דוח שנתי למס הכנסה

דוח שנתי למס הכנסה הוא מסמך אשר משקף למס הכנסה את פרטי ההוצאות וההכנסות של עסק בשנת המס. באמצעות הדוח מס הכנסה מבצע מעקב אחר הפעילות של העסק תוך חישוב סופי בגין הסכום אותו חייב בעל העסק באותה השנה.

בעלי עסק אשר שילמו מס הכנסה באמצעות פנקס מקדמות יקבלו על כך הודעה האם עליהם לשלם תשלום נוסף או שמא הם זכאים לקבלת החזר מס בהתאם לחישוב הדוח השנתי. יצוין כי את הדוח יש להגיש עד סוף חודש אפריל בשנה העוקבת לשנת המס אלא אם כן התקבלה הארכה.

  1. מי חייב להגיש את הדוח

בהתאם לפקודת מס הכנסה כל אזרח מעל גיל 18 מחויב בהגשת הדוח השנתי תוך דגש על בעלי עסקים עצמאיים בין אם מדובר בעוסק פטור או עוסק מורשה. יצוין כי אי הגשת הדוח השנתי מהווה עבירה פלילית אשר דינה קנסות ואף מאסר. עם זאת, לפי תקנות המס ישנם בעלי עסקים אשר פטורים מהגשת הדוח השנתי.

התחל בפתיחת עוסק מורשה אונליין

  1. מה צריך לכלול הדוח

דוח שנתי צריך לכלול את כל הנתונים עבור הרשויות לקבלת תמונת מצב על היקף הפעילות הפיננסית. הנתונים השונים צריכים לכלול שכר, רווחים מנכסים וכן תשלומי קצבאות. יתרה מזאת, חשוב מאד לצרף לדוח השנתי דוחות וטפסים אשר כוללים נתונים משלימים כמו דוח רווח והפסד וכן אישור על תיאום מס וכן אישור אישורים שנתיים על הפקדות אשר בוצעו בקרנות. את הדוח מגישים באופן מקוון באתר האינטרנט וכן בצורה ידנית באמצעות הדפסת הדוח וההגשה לפקיד השומה. אמנם עצמאים יכולים להגיש את הדוח לבד, אבל התייעצות עם רואה חשבון עשוי לסייע במילוי הדוח.

  1. מעסיקים עובדים? מה אתם צריכים לדעת

בעסק בו יש עובדים נוספים מלבדכם אתם חייבים לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה באזור בו מתנהל העסק שלכם ולדווח על כך לפקיד השומה ולהעביר את התשלומים המחויבים בניכוי מס במקור לפקיד השומה באמצעות הבנק.

  1. האם כדאי להישאר שכיר

נציין כי לא לכולם מתאים להיות בעלי עסק. פתיחת עסק זה עניין אשר יש להקדיש לכך מחשבה רבה טרם היציאה לדרך. במידה ואתם מגלים ספקות, ההמלצה היא להיוועץ עם בעל מקצוע אשר ימסור את עמדתו. עם זאת, בסופו של דבר ההחלטה היא שלכם ויש לבחון את היתרונות מול החסרונות ולהבין כי תישאו בתוצאות בכל החלטה אשר תקבלו.

בשעה טובה ומוצלחת יצאתם לדרך ופתחתם עסק. רגע לפני יהיה עליכם לתכנן תוכנית עסקית המיועדת בראש ובראשונה עבורכם. מדי פעם יהיה עליכם להראות את התוכנית לאנשים ולכן כדאי לכם ללמוד כיצד להציג את התוכנית בצורה נכונה ומדויקת, זאת במטרה להעביר את המסר בצורה הטובה ביותר. הכנת תוכנית עסקית מפורטת תסייע לכם להעריך את ההתנהלות העסקית והכלכלית לטווח ארוך.

במידה והחלטתם על סגירת העסק יהיה עליכם להודיע על כך לפקיד השומה אשר אצלו מתנהל התיק שלכם. במידה ולא תעשו זאת, הרי פקיד השומה ימשיך לראות בכם נישום פעיל. בעת קבלת ההודעה פקיד השומה יודיע לכם על ההליכים השונים אשר יהיה עליכם לבצע במטרה לסגור את התיק במס הכנסה.

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    העסקת עובד זר – כל מה שצריך לדעת

    העסקת עובד זר עשויה להיות מצילת חיים. כאשר אדם הופך למבוגר מאוד או לסיעודי הוא נזקק לעזרתו של עובד כזה, שיסייע לו באורח חייו היום יומי. עם זאת, הדרך להעסקת עובד זר לא תמיד נראית פשוטה ובהירה. היא מעלה לא מעט שאלות – כיצד להעסיק עובד זר? אילו אישורים צריך לקבל? ומה בנוגע לחוזה עבודה? אספנו עבורכם כל מה שצריך לדעת.  גיוס עובד זר...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר20 בדצמבר, 2020

    הוצאות מוכרות לעצמאי העובד מהבית ב2021

    בעלי עסק עצמאי? עובדים מהבית? כחלק משגרת היום יום העסקית אתם מוציאים לא מעט הוצאות: ציוד לעסק, מחשוב, שכירות ועוד. לאלה נוספים לרוב גם פגישות עם לקוחות, נסיעות עסקיות ולעיתים אף רכישת ביגוד ייצוגי. מערכת המס הישראלית מכירה בחלק מההוצאות שעצמאים נדרשים להוציא כדי לקיים עסק פעיל, ומסייעת להם באמצעות מושג ההוצאה המוכרת.  מהי הוצאה מוכרת? הוצאה מוכרת היא הוצאה שאדם עצמאי המנהל עסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר05 בדצמבר, 2020
    Skip to content