איך לפתוח עוסק פטור ב- 2021? המדריך המלא

עו"ד רון הדר27 בינואר, 2021

איך לפתוח עוסק פטור ב- 2021מזל טוב! החלטתם לפתוח עסק חדש. רגע לפני שאתם מתחילים במלאכה, מחפשים לקוחות, מפרסמים ומגייסים עובדים, חשוב להירשם כעוסק ברשויות המס. מה זה בעצם אומר ואיך מבצעים פתיחת תיק עוסק פטור אונליין? הכנו עבורכם מדריך מפורט עם כל מה שאתם צריכים לדעת.

מה זה בעצם עוסק פטור?

עוסק פטור הוא מעמד רשמי לצרכי מס. מדובר במעמד של מי שפתח עסק עצמאי, סכום ההכנסות השנתי שלו קטן מ- 100,491 ₪ והוא נרשם ברשויות המס כעוסק פטור.

רבים מתבלבלים בין עוסק מורשה לבין עוסק פטור. אז מה בעצם ההבדל? לעומת העוסק הפטור, העוסק המורשה מרוויח מעל 100,491 ₪ בשנה, או עוסק באחד מהמקצועות המחייבים רישום כעוסק מורשה (למשל עורך דין, רואה חשבון, אדריכל). בנוסף, העוסק המורשה גובה מע"מ מלקוחותיו ונדרש להגיש דיווח למשרדי מע"מ באופן חודשי. העוסק הפטור לעומתו לא גובה מע"מ מהלקוחות שלו ונדרש לדווח רק מדי חודשיים, מתוקף היותו בעל עסק קטן יותר.

איך לפתוח עוסק פטור?

פתיחת עוסק פטור ב-2021 כרוכה בפתיחת תיק ב-3 מקומות:

  1. מע"מ
  2. מס הכנסה
  3. ביטוח לאומי

התחל פתיחת תיקים ברשויות

פתיחת עוסק פטור במשרדי מע"מ

פתיחת עוסק פטור דרך האינטרנט תישמע לרובנו כמו הדרך היעילה והמהירה ביותר להגיש מסמכים ב2021, אבל תתפלאו לשמוע שבכל מה שנוגע לרישום במע"מ הדברים לא מתנהלים בדיוק כך. על מנת לפתוח תיק עוסק פטור במע"מ צריך לבחור אחת מבין שתי אפשרויות:

  1. להירשם באופן פיזי במשרדי מע"מ. לצורך כך יש להצטייד ב:
  • תעודת זהות
  • טופס 821, שהוא טופס הבקשה הרשמי לפתיחת תיק לעוסק פטור. כדי למלא את הטופס יש לתאר את פעילות העסק, לציין את ההכנסות השנתיות הצפויות לכם ולהוסיף עוד פרטים על טיב הנכס (כמו למשל האם מדובר בחנות, במשרד וכו').
  • אסמכתא על כך שלעסק יש חשבון בנק. אל דאגה, חשבון הבנק יכול להיות גם חשבון הבנק הפרטי שלכם.
  • אם העסק שלכם עתיד לפעול בתוך מבנה ייעודי (למשל משרד או חנות) כנראה שתתבקשו להציג את חוזה השכירות של המקום.
  • מסמכים נוספים כמו רישיונות, חשבוניות ועוד מסמכים שעשויים להעיד על הקמתו של עסק חדש.

 

  1. רישום באמצעות מייצג

הדרך השנייה היא להיעזר בשירותיו של רואה חשבון לעוסק פטור שירשום אתכם במע"מ. כאן כבר עולה סוגייה הנוגעת לשאלה כמה עולה לפתוח עוסק פטור: חשוב להבין שפתיחת תיק במע"מ באופן עצמאי (כלומר באמצעות הגעה פיזית למשרדי מע"מ) לא כרוכה בעלות כלשהי. לעומת זאת, אם הרישום נעשה על ידי מייצג, הרי שהמייצג יגבה מהלקוח דמי שירות כלשהם. ואולם, מרבית העוסקים הפטורים יזדקקו לשירותיו של רואה חשבון לאורך חיי העסק. אפשר להסכים עם רואה החשבון שהרישום הוא חלק מסל השירותים שניתן לעוסק הפטור, ואז עלות השירות תהיה יחסית קטנה.

לאחר השלמת הרישום במע"מ מקבלים מסמך זמני, המהווה אישור רישום. בהמשך, נשלחת תעודת העוסק הפטור הקבועה.

פתיחת עוסק פטור במשרדי מס הכנסה

על מנת לפתוח תיק במס הכנסה צריך למלא דו"ח ובו פרטים אישיים של העוסק הפטור וכן הצהרה על מקורות הכנסתו. בנוסף, בדו"ח יופיעו פרטים על העסק החדש כמו למשל כתובת העסק, שכירות וכו'.

את הטופס אפשר למלא ולשלוח למס הכנסה בדואר. אבל ברוב המקרים משרדי מע"מ ומשרדי מס ממוקמים בסמיכות זה לזה, כך שנוח למלא את הדו"ח במס הכנסה באופן פיזי. גם השירות הזה אינו כרוך בעלות כלשהי.

פתיחת עוסק פטור בביטוח הלאומי

האפשרות לבצע פתיחת עוסק פטור אונליין קיימת בביטוח הלאומי. האתר של הביטוח הלאומי מאפשר למלא באופן נוח יחסית דו"ח רב שנתי. בטופס יש לציין מהי הכנסתו המשוערת של העסק וכן מה היקף שעות העבודה של העוסק הפטור בעסקו. מדובר בפרטים שלא תמיד אפשר למלא באופן מדויק, אבל יש לתת הערכה או השערה מושכלות.

כמה עולה פתיחת עוסק פטור?

כפי שוודאי שמתם לב, המדינה מבקשת להקל על מי שמעוניין לפתוח עוסק פטור. לכן אפשר לבצע את כל תהליך פתיחת העוסק הפטור מבלי לשלם על כך. אבל חשוב לשים לב שהתהליך הזה עשוי לקחת לא מעט זמן. צריך לקחת בחשבון את ההמתנה במשרדי רשות המיסים בעת הרישום, את המעבר בין שלושת המוקדים השונים (מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי) וכמובן גם את הצורך להכין מראש את כל המסמכים הדרושים לצורך הרישום.

מה אפשר לעשות כדי לחסוך זמן וכאב ראש? אפשר להסתייע ברואה חשבון שיפתח את העוסק הפטור ובהמשך אולי גם ישמש כרואה החשבון של העסק.

בנוסף לכך, אפשר לפנות ולבצע פתיחת עוסק פטור באינטרנט וכן פתיחת עוסק מורשה באינטרנט. השירותים האינטרנטיים נחשבים לנוחים ויעילים ובעיקר חוסכים זמן רב. תווך המחירים של שירות כזה נע לרוב בין 250 שקלים ל500 שקלים.

ולמרות הנוחות מומלץ מאוד לשים לב לכך שפתיחת העוסק הפטור נעשית באתר אמין שמופעל על ידי גורם מקצועי ומנוסה.

התחל פתיחת תיקים ברשויות

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    כמה עולה פתיחת עוסק פטור? איך פותחים עוסק פטור?

    בשעה טובה נולד לכם עסק חדש ואתם רוצים לפנות לרשויות המס ולהסדיר את המעמד שלכם כעוסקים. אז מה הוא בעצם עוסק פטור וכמה עולה לפתוח תיק ברשויות השונות? מי נחשב לעוסק פטור? עוסק פטור הוא אדם שפועל כעצמאי, מחזור העסקאות שלו נמוך מ100,491 שקלים והוא נרשם כעוסק פטור ברשויות המס (כלומר פתח תיק עוסק פטור). למעשה כל אדם שמעוניין לפתוח עסק ולהעניק שירותים יכול...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר08 בספטמבר, 2020

    האם צריך רואה חשבון לעוסק פטור?

    רבים מבעלי העסקים המוגדרים כעסקים פטורים מגלים העדפה לנהל את התיק שלהם ברשויות השונות לרבות מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ לבד וללא נוכחות של רואה חשבון, זאת בשל העובדה כי מדובר בעסק קטן והם משוכנעים כי יש ביכולתם לבצע את כל הפעולות הדרושות ללא התערבות מטעם גורם מקצועי כדוגמת רואה חשבון. עם זאת רואה חשבון לעוסק פטור עשוי להועיל לו לא מעט בהתנהלות מול...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר17 ביוני, 2019
    Skip to content