מערכת בינה עסקית (BI) מול מערכת לניהול לקוחות: מה ההבדלים המרכזיים?

עמוד הבית > עמודי השוואה > חברות > מערכת בינה עסקית (BI) מול מערכת לניהול לקוחות

בעבר, לפני שנים, עסקים היו מתנהלים ברמה האישית: בעל העסק הכיר היטב את לקוחותיו, וניהל את הרישום של העסק באופן פשוט. כל המידע הרלוונטי על מכירות, רכישות, מצב המוצרים והלקוחות היה פרוס בפניו. עם השנים הטכנולוגיה התפתחה, העסקים גדלו והתעשייה שינתה את פניה. היכולת לעקוב אחר המידע של העסק, ובפרט אחר מערכת היחסים עם הלקוחות והצרכנים הפכה מסובכת יותר. לצורך כך הומצאו למעשה מערכות ניהול הלקוחות. מערכות שמאפשרות לעסק, לחברה או לארגון לעקוב אחר התמונה העדכנית והמלאה של פעילות העסק בדגש על הלקוח: מצב המכירות, ניהול פרויקטים, שימור לקוחות ועוד. עבודה באמצעות מערכת לניהול לקוחות הפכה להיות מקצוע של ממש, שדורש היכרות ומומחיות.

בשנים האחרונות נכנסו לשוק גם מערכות בינה עסקית, שנותנות תמונה עוד יותר רחבה על המתרחש בעסק. גם כאן נדרשת היכרות עם המערכת על מנת לתפעלה כהלכה, וגם נדרש ידע טכנולוגי נרחב. 

אז מה ההבדל בין המערכות ומתי כדאי להשתמש בכל אחת מהן? אספנו עבורכם את ההבדלים המרכזיים.

מהי מערכת BI?

מערכת BI (Business intelligence ובעברית: בינה עסקית) היא מערכת לניהול עסק. מערכות מסוג זה פותחו מתוך חשיבה אסטרטגית, לפיה ניתן לעשות שימוש בדאטה, בנתונים ובמודיעין עסקי כדי לקבל החלטות בעסק. הרעיון הוא שכאשר עסק ניצב בפני מצב של חוסר וודאות כלכלית וכאשר השוק נעשה תחרותי יותר – ידע הוא כוח משמעותי. מערכות ה-BI נוצרו על מנת לייעל תהליכי עבודה ולהפוך כמויות גדולות של נתונים למידע נגיש שאפשר להתבסס עליו לצרכים עסקיים. הנתונים המופיעים במערכות מבוססים על מידע שוקי, שלוקח בחשבון נתונים ודאטה מהנעשה בתעשייה. לכן מערכות בינה עסקית לא מתמקדות באספקט אחד של העסק (למשל מכירות, לקוחות וכיוצא באלה), אלא מסתכלות עליו כעל מכלול.

התחל ברישום חברה

מהי מערכת CRM?

מערכות CRM   Customer relationship management)ובעברית: ניהול קשרי לקוחות) היא מערכת ניהול לקוחות. בניגוד למערכת בינה עסקית, מערכות הCRM הן יותר ממוקדות לקוח. מדובר במערכות שמסייעות לעסק לבצע כמעט כל פעולה הנוגעת ליחסים עם הלקוחות, לרבות שיווק, מכירות, תמיכה ושירות. ככלל, בעלי עסקים רבים טוענים שהערך החשוב ביותר בעסק הוא שימור לקוחות, ובמצבים של תחרות גדולה בשוק דווקא מערכות ששמות דגש על הלקוח הן החשובות ביותר. גם מערכות CRM הן מערכות מבוססות דאטה, שעוזר לבעלי העסקים לתחזק את מערכת היחסים עם הלקוחות. עם זאת, את המידע הגלום במערכות הCRM, בדגש על ניהול קשרי לקוחות ניתן להטמיע כיום בתוך מערכות הBI ובכך לקבל את כל המידע מתוך מערכת אחת. 

ההבדלים בין מערכת בינה עסקית (BI) ומערכת לניהול לקוחות


מערכת BI
מערכת CRM
המקורות מהם המערכת שואבת נתונים• BI היא תוכנה לניהול עסק ששואבת את הנתונים עליהם היא מתבססת ממספר רב של מקורות, ומכינה מהם דו"ח מפורט. למערכת יש יכולות גרפיות, כך שהדו"חות שהמערכת מכינה יכולים להיות מוצגים באמצעות טבלאות, גרפים, אינפו-גרפיקות וכו'.• מערכות CRM עושות שימוש אך ורק בנתונים המאוחסנים בדאטה בייס של התוכנה עצמה או בבסיסי נתונים הקשורים לדאטה זה (connected databases). כלומר אם נתונים נמצאים בבסיס נתונים חיצוני,
התוכנה לניהול לקוחות לא יכולה לעשות בו שימוש.
אנשי הצוות הרלוונטיים• על מנת להפיק את המירב ממערכת ה-BI הארגון זקוק לאנליסט מיומן בעל רקע עסקי חזק. במובן הזה איש טכני בלבד לא יהיה מספיק. זאת משום שלמרות שיכולת טכנולוגית היא חשובה, יש צורך באדם מקצועי שידע להוציא מהמידע המוצג במערכת תובנות שעשויות להיות רלוונטיות להחלטות אסטרטגיות.• המידע המופיע במערכת הCRM רלוונטי בדרך כלל לצוות המתמקד במכירות או בשיווק. יש צורך באנשי מכירות או שיווק מיומנים, כדי לממש באמת את המערכת, בבניית קשרי לקוחות טובים יותר ולנתח תוצאות כדי לגלות מגמות שיכולות לסייע במתן חוויית צרכן טובה יותר.
יתרונות מרכזיים• מערכת הBI מספקת למשתמש מידע רב במגוון תחומים ומתבססת על כמויות גדולות של נתונים.• התמקדות במערכת היחסים עם הלקוח באמצעות מערכת טכנולוגית קלה לתפעול ששמה דגש על צד השיווק והמכירות.
חסרונות מרכזיים• המערכת אינה פשוטה לתפעול ויש צורך באנליסט מיומן ובעל ידע. זאת בניגוד למערכת CRM שהיא נגישה ופשוטה יותר.• המערכת לא מתבססת על בסיס רחב של נתונים, ולכן המידע שהיא מציגה בנושאים מסוימים עלול להיות מוגבל.

התחל ברישום חברה

רוצים לדעת עוד על מערכת בינה עסקית (BI) ומערכת לניהול לקוחות?

  • רישום החברה שלך במהירות וללא התעסקות ובירוקרטיה מצידך!
  • רישום חברה בע"מ באינטרנט ברשם החברות באופן פשוט ומהיר.
  • נכין עבורך את כל המסמכים לצורך רישום חברה, אימות חתימה ע"י עו"ד וקבלת תעודת התאגדות ומספר חברה.
רישום חברה בע"מ באינטרנט
לפרטים נוספים
התחל ברישום חברה
דילוג לתוכן