ההבדל בין עצמאי שכיר לעוסק מורשה/פטור

עמוד הבית > עמודי השוואה > עוסק מורשה > ההבדל בין עצמאי שכיר לעוסק מורשה/פטור

מיהו עוסק מורשה?

עוסק מורשה עובד עצמאי המוכר טובין או מעניק שירותים, ונרשם כעוסק ברשויות המס ובביטוח הלאומי. 

הייחודיות במעמד של עוסק מורשה היא שעליו להוציא ללקוחות שלו חשבוניות מס בגין כל עסקה שנערכה ביניהם, וכן לגבות מהם מס ערך מוסף. בנוסף לכך, העוסק המורשה רשאי לקזז מס תשומות, כלומר את המע"מ ששילם על קניית שירותים ומוצרים בשביל העסק. 

כל עוסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו גבוה מסכום של 100,491 ₪ או שמחזיק באחד מהמקצועות שמפורטים בחוק (כמו אדריכל, פסיכולוג, רופא רואה חשבון ועוד) מחויב להירשם כעוסק מורשה.

פתיחת עוסק מורשה מצריכה רישום ב-3 מקומות:

  1. מס ערך מוסף
  2. מס הכנסה
  3. ביטוח לאומי

אחרי פתיחת התיק ותחילת הפעילות, העוסק המורשה נדרש לדווח למע"מ על הכנסותיו מדי חודש, ועל כן נעזר לרוב בשירותי ראיית חשבון או הנהלת חשבונות לעוסק מורשה.

מיהו עוסק פטור?

גם עוסק פטור הוא עצמאי שמוכר טובין או מעניק שירותים, אולם לעומת העוסק המורשה, מחזור ההכנסות של העוסק הפטור נמוך מ100,491 שקלים. בניגוד לעוסק מורשה, העוסק הפטור לא גובה מע"מ מהלקוחות שלו ולא מוציא להם חשבונית (אולם חלה עליו החובה להוציא קבלה בגין תשלום שקיבל). 

העוסק הפטור נבדל מהעוסק המורשה בעניין נוסף: הוא אינו נדרש לדווח למע"מ באופן חודשי, וחובות הדיווח שלו פשוטות יותר וכוללות פחות בירוקרטיה (זאת על מנת להקל על עסקים קטנים, הפועלים לרוב במתכונת של עוסק פטור).

התחל בפתיחת עוסק מורשה

מיהו עצמאי שכיר?

עצמאי שכיר הוא אדם המתנהל מול לקוחותיו כעצמאי לכל דבר ועניין, אולם התנהלותו מול רשויות המס היא כשל שכיר. המעמד של 'עצמאי שכיר' מתייחס לאנשים שאינם מעוניינים בפרוצדורה הכרוכה בפתיחת תיק עוסק ברשויות המס, אבל מעוניינים לתת שירות ללקוחות. לכן הם נעזרים במה שמכונה 'חברות חשבונית' או 'חברות צינור'. חברות אלה בעצם מאפשרות לאדם להתנהל כעצמאי מול הלקוחות, מבלי לפתוח את התיקים ברשויות המס ובביטוח הלאומי. כיצד? החברות הן אלה שמוציאות את חשבונית המס, דרישת התשלום או הקבלה ללקוח, תמורת עמלה מסוימת. כלומר אין חשבונית לשכיר שנותן את השירות.

באופן הזה בעצם הלקוח מקבל חשבונית מהחברה אבל העצמאי השכיר מקבל תלוש משכורת כשכיר 'רגיל' מן השורה. כך למשל אם פלוני העניק שירות כעצמאי שכיר ללקוח, חברת החשבוניות תקבל את התשלום מהלקוח בגין השירות שהעניק פלוני, תנכה ממנו מיסים, תקזז את המעלה המגיעה לה ואת הסכום הנותר תעביר לפלוני. 

האם המעמד של עצמאי שכיר הוא מעמד חוקי לפי רשות המיסים?

מדובר בשאלה מורכבת ברמה המשפטית. התשובה הפשוטה היא שככל הנראה, נכון לעכשיו, כן. התשובה המורכבת יותר היא שברבות השנים נראה היה שרשות המיסים לא מחבבת (בלשון המעטה) את הפתרון של חברות צינור. מחד, הן אכן חוסכות לא מעט בירוקרטיה וכאב ראש לעצמאים, אבל מאידך הן נוגדות רעיון בסיסי במערכת המיסוי הישראלית, לפיו מי שנתן את השירות או מכר את הטובין הוא זה שצריך להוציא את חשבונית המס. זאת בניגוד למצב החל כיום שבו מתבצעת למעשה הוצאת חשבונית מס ללא פתיחת תיק במס הכנסה ובמע"מ. 

נבהיר: סכום המס שמקבלת רשות המיסים לא נפגע מהמעמד של עצמאי שכיר, כלומר תשלומי המס מועברים לרשויות כהלכה, אולם רשות המיסים רואה בהתנהלות הזו עיוות מסוים של הדין הרצוי. מנגד יש מי שטוענים שהסיטואציה הזו מאפשרת ביטחון תעסוקתי ושקט כלכלי לעצמאים השכירים. 

ההתייחסות של הביטוח הלאומי אל עוסק מורשה, עוסק פטור ועצמאי שכיר

פתיחת תיק עוסק פטור ופתיחת תיק עוסק מורשה כוללת גם רישום בביטוח הלאומי. עוסקים בישראל נדרשים לשלם דמי ביטוח לאומי באופן קבוע על פי חוק. 

לעומת זאת, מעמד העצמאי השכיר מעורר בעיה בביטוח הלאומי. נשאלת השאלה האם העצמאי השכיר הוא אכן שכיר העובד בחברה או שהוא נחשב לפרילנסר, לעצמאי? יש לכך חשיבות מבחינת תשלום דמי הביטוח. 

בעקבות הסוגייה הזו הביטוח הלאומי פנה לבית המשפט ונקבע כי עובד שכיר בחברת חשבוניות, המעניק שירותים של עצמאי, לא ייחשב כשכיר כיוון שלא מתקיימים יחסי עובד מעביד בינו לבין החברה. לכן, אם יוכח שהעובד אכן עצמאי הביטוח הלאומי רשאי לשנות את מעמדו מ'שכיר' (המעמד שעליו מצהיר עצמאי שכיר בפני הביטוח הלאומי) ל'עצמאי' (המעמד של העובד כפי שהביטוח הלאומי רואה אותו). ישנן שאלות מנחות שבודקות האם העובד הוא עצמאי או שכיר. כך למשל:

  • האם העובד נתון לפיקוח או לשיבוץ עבודה?
  • האם יש גורם שיכול לפטר את העובד?
  • האם העובד נדרש להודיע לגורם כלשהו על היעדרות, חופשה או מחלה?
  • מי מחליט מה יהיה גובה השכר שהעובד יקבל תמורת השירות שהוא מעניק?
  • האם יש גורם שמנטר את הנוכחות של העובד במקום העבודה?

ההבדלים בין עצמאי שכיר ועוסק מורשה/פטור


עוסק מורשה

עוסק פטור

עצמאי שכיר
מעמד חוקי• בעל מעמד חוקי מכוח חוק מס ערך מוסף• בעל מעמד חוקי מכוח חוק מס ערך מוסף• בעל מעמד חוקי שנוי במחלוקת מבחינת רשויות המס והביטוח הלאומי
הוצאת חשבונית• מחויב בהוצאת חשבונית בעצמו• לא מוציא חשבוניות ללקוחותיו• חברת הצינור מוציאה חשבונית בעבור לקוחותיו
פתיחת תיק• נדרש לפתוח תיק בעצמו (או על ידי מייצג) במע"מ, במס הכנסה ובביטוח לאומי• נדרש לפתוח תיק בעצמו (או על ידי מייצג) במע"מ, במס הכנסה ובביטוח לאומי• נחשב כשכיר של חברת החשבוניות, המשלמת לרשויות המס ולביטוח הלאומי. אם השכיר העצמאי נחשב כעצמאי מבחינת הביטוח הלאומי הוא יידרש לפתוח בו תיק ולשלם כדין.
סוג העסקים שהמעמד רלוונטי אליהםעסקים בינוניים-גדוליםעסקים קטנים• עסקים קטנים (לרוב של אדם אחד)

התחל בפתיחת עוסק מורשה

רוצים לדעת עוד על ההבדל בין עצמאי שכיר לעוסק מורשה/פטור?

  • נפתח עבורך עוסק מורשה תוך 24 שעות – נחסוך לך את כאב הראש והבירוקרטיה.
  • ללא הגעה פיזית – לא תצטרך לחכות בתורים ארוכים ולבזבז יומיים במשרדי הרשויות השונים.
  • נבצע עבורך פתיחת עוסק מורשה ברשויות: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
פתיחת עוסק מורשה
לפרטים נוספים
התחל בפתיחת עוסק מורשה
דילוג לתוכן