איך מוציאים רישיון עסק? מה חשוב לדעת

עו"ד רון הדר19 בנובמבר, 2020

איך מוציאים רישיון עסקבשעה טובה אתם פותחים עסק משלכם. האם יש צורך לקבל רישיון להפעלתו? איך עושים את זה? אספנו בשבילכם כל מה שחשוב לדעת.

מה זה רישיון עסק?

רישיון עסק הוא רישיון שמעניקות הרשויות במדינה לבעל עסק, ובכך מתירות לו לנהל את עסקו במדינת ישראל כדין. לא כל סוגי העסקים במדינת ישראל זקוקים לרישיון ניהול עסק על מנת לפעול: סוגים מסוימים של עסקים, הקבועים בדיני רישוי עסקים, מחויבים בקבלת רישיון עסק.

מתן רישיונות העסק והדינים הנוגעים אליהם תפקידם לשרת מספר מטרות הקבועות בחוק: מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות, בטיחות של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו, מניעת סכנות של מחלות בעלי חיים ומניעת זיהום מקורות מים בחומרי הדברה, בדשנים או בתרופות, בריאות הציבור, לרבות תנאי תברואה נאותים, קיום תכליות דיני התכנון והבנייה וקיום הדינים הנוגעים לכבאות.

החל בהליך רישוי עסק אונליין

מי צריך רישיון עסק?

כפי שציינו, לא כל עסק בישראל חייב להוציא רישיון עסק על מנת לפעול. העסקים המחויבים בכך קבועים בתוספת לחוק רישוי עסקים וביניהם ניתן למצוא: קניונים, משתלות, חנויות מזון ומסעדות, בתי מלון, בתי אבות, גני חיות, בריכות שחייה ופארקים, עסקים טיפוח ויופי (כמו מכוני קוסמטיקה, מספרות, קעקועים), בתי קולנוע ותיאטראות, תחנות דלק ועוד.

איך מוציאים רישיון עסק?

הרפורמה ברישוי עסקים בישראל

בתחילת שנת 2019 נכנסה לתוקפה הרפורמה ברישוי העסקים בישראל, המכונה 'רישוי עסקים דיפרנציאלי'. מה זה אומר? שהמדינה מבקשת להתאים בין גודל העסק ומורכבותו לבין מורכבות תהליך הגשת בקשה לרישיון עסק. המדינה קיצרה את הליך הוצאת רישיון העסק ופישטה אותו, ובעצם יצרה מסלולים לפי סוג העסק. כך למשל בעל עסק קטן ופשוט יידרש רק למתן תצהיר לצורך קבלת הרישיון. 

חשוב להבין שאין תהליך אחד מוסדר לכלל סוגי העסקים בישראל. מי שמבקש לפתוח עסק מסוג כלשהו צריך לפנות לרשות המקומית ולבדוק איך מוציאים רישיון לעסק בתחומה. אחרי הגשת הבקשה הרשות תדרוש מסמכים ואישורים מסוימים ותוכל לקבל את הבקשה לרישיון או לדחות אותה. ונבהיר: כאשר מקבלים רישיון לניהול עסק מרשות מקומית, הרישיון תקף לתחומה בלבד. כלומר הסמכות לפי חוק בהקשר של מתן הרישיון היא הרשות המקומית. כך למשל אם אדם קיבל רישיון לפתוח מסעדה בחדרה, אין פירוש הרישיון שהוא רשאי לפתוח את המסעדה גם בחיפה. 

נשים לב שלמרות שההתנהלות היא פרטנית מול כל רשות מקומית, יש כמה כללים ודינים הרלוונטיים לסוגים שונים של היתרים.

מסלולים מקוצרים

במסגרת הרפורמה נקבעו כמה מסלולים מקוצרים לסוגים שונים של עסקים:

  • על מנת שעסק פשוט (כמו למשל מספרה או מכון יופי קטן) יקבל את רישיונו, כל מה שבעל העסק נדרש לעשות הוא למלא תצהיר. הרישיון יתקבל לאחר הגשת התצהיר.
  • עסק בינוני יידרש גם הוא להגיש תצהיר. הוא יקבל היתר מזורז התקף ל180 ימים לאחר תקופת בדיקה של נותני האישור הרלוונטיים (למשל אם לצורך קבלת הרישיון יש צורך באישור של משרד הבריאות/ רשויות התכנון והבנייה וכו') ורק אחר כך יקבל את הרישיון
  • לעומתם עסק גדול ומורכב יידרש להליך רישוי מורכב יותר הכולל קבלת אישורים רבים מול הרשות המקומית ורשויות המדינה.

היתר זמני וקבלת רישיון קבוע

על מנת לקבל את רישיון העסק צריך, בין השאר, לקבל את אישורם של נותני אישור שונים, כשלרוב מדובר במשרדי ממשלה (כמו למשל משרד הבריאות). כידוע, משרדי הממשלה סובלים מעומס רב ולא תמיד פועלים במהירות וביעילות.

כדאי לדעת שבעקבות הרפורמה אי קבלת אישור תוך זמן סביר גורר קבלת היתר זמני לפעול ובהמשך גם רישיון קבוע לעסק. נסביר למה הכוונה: אדם שהגיש בקשה לקבלת רישיון לעסק או לחידוש הרישיון צריך לקבל תשובה מהרשויות תוך 30 יום. לעיתים התקופה הזו מתארכת ל60 יום אם הרשות המאשרת שלחה למבקש הרישיון הודעה מנומקת על דחיית מתן האישור. אם הוא קיבל את האישור בזמן הוא ימשיך להליך רישוי עסקים מסודר מול הרשות, בהתאם לנהוג אצלה ולסוג העסק.

אם הוא לא קיבל את האישור, יש לתזכר את נותני האישור ולהמתין שבוע נוסף. אם גם אז לא התקבל אישור, למבקש הרישיון יונפק היתר זמני על ידי הרשות המקומית. תוקף ההיתר הזמני יכול להיות של עד שנה. בזמן השנה הזו ממשיכים להמתין לאישור הדרוש מנותן האישור. אם תשובתו טרם התקבלה הרשות המקומית זכאית להאריך את ההיתר הזמני לשנה נוספת, לפי שיקול דעתה. 90 ימים לפני שתקופת השנתיים של ההיתר הזמני נגמרת מודיעים על כך לנותני האישור. אם האישור עדיין לא מתקבל (וכן, זה קורה), מנפיקים למבקש רישיון עסק. 

בפועל, איך לפעול אם אני רוצה להוציא רישיון עוסק?

היכנסו לאתר האינטרנט של הרשות המקומית שבתחומה אתם מבקשים לפתוח את העסק שלכם, והיכנסו לדף המתאר את הליך רישוי העסקים. בחלק מהרשויות המקומיות ניתן להגיש בקשה מקוונת במערכת רישוי העסקים העירונית. בהמשך תידרשו לבחור את מיקום העסק ולהציג מסמכים ואישורים הנוגעים לפתיחת העסק (תכניות, מסמכי התאגדות ועוד). בהמשך תידרשו אף לשלם אגרה לרשות המקומית ומשם להתנהל מולה עד קבלת האישור הסופי להפעיל את העסק. 

החל בהליך רישוי עסק אונליין

    אל תפספסו עדכונים והטבות

    אנו רוצים להשאיר אותכם מעודכנים בפוסטים האחרונים, כל החדשות, טיפים והטבות עבור חברות חדשות וקיימות.
    הירשמו כעת

    פוסטים דומים

    איזה עסקים מחוייבים ברישיון עסקי?

    מה זה רישיון לניהול עסק (רישיון עסקי)? רישיון לניהול עסק הוא היתר שיש לקבל מרשויות המדינה או מהרשות המקומית על מנת להפעיל עסק במדינת ישראל. קיימות הוראות חוק שונות לגבי מי צריך להוציא רישיון עסק וכיצד עושים זאת. רוב הכללים בנושא מופיעים בחוק רישוי עסקים.  איך מוציאים רישיון עסק? לאחרונה נכנסה לתוקף רפורמה בתהליך רישוי עסקים. במרכזה ייעול התהליך, קיצורו והתאמה בין סוג העסק...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר11 בנובמבר, 2020

    האם כדאי לבעל עסק להתאגד לחברה בע"מ?

    בשעה טובה ומוצלחת החלטתם להקים עסק חדש: למכור מוצר מסוים או להציע ללקוחות שירות כלשהו. בעלי עסק רבים בתחילת דרכם תוהים מתי כדאי לפתוח חברה, כמה עולה להחזיק חברה בע"מ ומה היתרונות של עוסק מורשה או פטור על פני הקמת חברה? התשובה הפשוטה היא שאין תשובה אחת נכונה. כל עסק שונה מרעהו, מבחינת תפעול, הכנסות ועובדים. לכן איגדנו עבורכם את היתרונות והחסרונות המרכזיים של...

    המשך לקרוא
    עו"ד רון הדר22 ביוני, 2020
    Skip to content