איך לערוך צוואה לבד?

שאלות ותשובותקטגוריה: צוואותאיך לערוך צוואה לבד?
יונית סגל נשאל לפני 4 שנים
1 תשובות
עו"ד רון הדר צוות נענה לפני 4 שנים

בחוק הירושה מנויות מספר דרכים לעריכת צוואה:

  • צוואה בפני רשות
  • צוואה בעל פה
  • צוואה בעדים
  • צוואה בכתב יד

ישנם שני סוגי צוואות המאפשרים כתיבת צוואה ללא עורך דין ובאופן עצמאי: ניתן לערוך צוואה בעדים המחייבת חתימת שני עדים על מסמך הצוואה. בנוסף לכך יש לעמוד בכללי עריכת צוואה מסוג זה כדי שלמסמך יהיה תוקף משפטי. חריגה מהכללים הטכניים מאפשרת למתנגדים לכתוב בצוואה לתקוף אותה מבחינת משפטית ואף להביא לביטולה.

סוג נוסף של צוואה שלא מחייבת נוכחות של עורך דין היא "צוואה בכתב יד". צוואה זו נכתבת על ידי המצווה עצמו בכתב ידו הפרטי, וכיוון שלא נחוצים לה אפילו עדים, היא מתאימה במיוחד למי שאינו רוצה שתוכן צוואתו יודע לאיש.
איך כותבים צוואה לבד?
ראשית, יש לבחור איזה סוג צוואה מבקשים לכתוב: צוואה בכתב יד או צוואה בעדים. בשני המקרים מנסחים מסמך ובו כלל המידע שרוצים שיהיה חלק מהצוואה – מה הרכוש שברצון המצווה להוריש, מי היורשים ומה יקבל כל אחד מהם. רצוי לכלול כמה שיותר פרטים על כל נכס (כך למשל מספר חשבון בנק, גוש חלקה לנכס במקרקעין וכו').
התחל בעריכת צוואה עצמאית

כללים לעריכת צוואה בכתב יד

  1. הצוואה תיכתב בכתב יד – עריכת צוואה עצמאית תעשה בכתב ידו של המצווה בלבד. הכוונה היא שאין להדפיס את הצוואה, ושאסור לאדם אחר לכתוב את הצוואה במקום המצווה, אחרת היא לא תחשב למסמך משפטי תקף.
  2. חתימה על הצוואה – החוק דורש שעל הצוואה תופיע חתימתו של המצווה. החוק לא מציין במפורש היכן החתימה צריכה להופיע. אולם, כדי לוודא שהחתימה נמצאת במקום נראה לעין, אפשר ורצוי לחתום בכל עמוד.
  3. ציון תאריך – יש לציין תאריך על גבי מסמך הצוואה. בכל הנוגע לדיני צוואות, העיקרון המנחה הוא שהצוואה האחרונה שנכתבה היא זו שמתייחסים אליה, וציון התאריך יסייע בהחלטה איזו צוואה היא המסמך העדכני ביותר.

כללים לעריכת צוואה בעדים
כדי לנסח לבד צוואה בעדים יש לעקוב אחר סדר הפעולות הבא:

  1. יש לכתוב את הצוואה בכתב יד או להדפיסה – צוואה לא יכולה להימסר בעל פה.
  2. יש לציין את תאריך כתיבת הצוואה על גבי המסמך.
  3. לאחר עריכת הצוואה המצווה צריך להצהיר בפני שני עדים שהמסמך שהם עתידים לחתום עליו הוא מסמך הצוואה שלו. על העדים להיות מעל גיל 18, ולא להנות מן הצוואה, כלומר המצווה לא ציווה להם או לבני זוגם רכוש כלשהו כחלק מהצוואה.
  4. המצווה יחתום על הצוואה לעיני שני העדים.
  5. במעמד זה העדים יצהירו בכתב על גבי הצוואה שהם שמעו את הצהרת המצווה, שאכן זוהי צוואתו ויחתמו על מסמך ההצהרה.

חשוב לשים לב: כל הפעולות הנ"ל צריכות להיערך באותו יום ובאותו מעמד.

כידוע, למסמך הצוואה יש חשיבות עליונה הן בפן האישי והן מכורח העובדה שירושה על פי צוואה היא זכות משפטית. לכן לצורך כתיבת צוואה בעדים מומלץ לפנות לשירות עריכת צוואה עצמאית אונליין שמאפשר כתיבת צוואה בעדים בליווי עורך דין או בלעדיו. הדבר יבטיח שהרכוש יחולק לרוכשים בדיוק לפי רצון המצווה וימנע מאבקים משפטיים עתידיים.
התחל בעריכת צוואה עצמאית

ניסוח צוואה לבד – פרטים חשובים שכדאי להכיר
לעיתים, כותבי צוואה לא ממלאים אחר כל התנאים בחוק לכתיבת צוואה תקפה. במקרים כאלה בית המשפט מנסה לכבד את רצון המת עד כמה שניתן. כדי לוודא שיורשים וגורמים משפטיים מפרשים את הצוואה בקלות ופועלים לפי בקשת המצווה, רצוי לנקוט בכמה צעדים שיהפכו את הצוואה לבהירה וברורה יותר. כך למשל:

  • אל תתנו את קבלת הירושה בעשיית מעשה בלתי חוקי או בלתי מוסרי (לדוגמה: תקבל את הירושה רק אם תנתק קשר עם המשפחה).
  • נקטו בלשון ציווי וכתבו מפורשות מי מקבל מה. אל תשאירו הוראות עמומות שעשויות להיות פתח לסכסוכים.
  • הוסיפו אסמכתא לכך שהמצווה היה במצב בריאותי טוב כאשר ניסח את הצוואה, וכתב אותה מרצונו החופשי. כך אי אפשר יהיה לטעון שהמצווה לא היה כשיר לכתוב את הצוואה.

 

דילוג לתוכן