כמה שכר טרחה גובה עורך דין בעסקת קניית דירה?

שאלות ותשובותקטגוריה: נדל"ןכמה שכר טרחה גובה עורך דין בעסקת קניית דירה?
Shirly Popilski נשאל לפני 4 שנים
1 תשובות
עו"ד רון הדר צוות נענה לפני 4 שנים

בעסקת מכירה של דירה, נהוג שלכל צד (הקונה והרוכש) יש עורך דין המייצג אותו. תפקידם של עורכי דין אלה הוא לנהל את המו"מ (שעוסק לרוב בסכום העסקה, המצב שבו תישאר הדירה עם עזיבת המוכרים ועוד), ולוודא שלצדדים יש בטוחות שונים בעת הרכישה (למשל: ייפוי כוח בלתי חוזר, בדיקה של מצבו הכלכלי של הקונה בטרם החתימה). 

בנוסף לכך, עורכי הדין עורכים את הסכם המכר בין הקונים למוכרים, שמתגבש לכדי החוזה שעליו הצדדים יחתמו בסופו של דבר רק לאחר מספר טיוטות. מלבד אלה, לעורכי הדין יש אחריות גם בהיבט המיסויי: הם אלה שידווחו לרשויות המס על קרות העסקה וינהלו את העברת הכספים מהקונה למוכר.
כמה שכר טרחה גובה עו"ד על קניית דירה?
שכר טרחת עורך דין קניית דירה אינו קבוע, אולם כאשר מדברים על רכישת דירה יד שנייה, ישנה המלצה המופיעה בכללי לשכת עורכי הדין (התעריף המינימלי המומלץ) תש"ס-2000, שם ממליצים על שכר טרחה שנע בין 0.5% מסכום העסקה + מע"מ לבין 1.5% מסכום העסקה+ מע"מ. 

התחל בעריכת הסכם קניית דירה

עם זאת חשוב להבין שאין חוק בעניין זה ומכאן שאין גם תשובה אחת לשאלה כמה שכר טרחה גובה עורך דין בעסקת קניית דירה. באפשרותו של עורך הדין לגבות כל סכום שהוא, כאשר פעמים רבות הסכום הזה נגזר מאופי העסקה. כלומר, אם מדובר בעסקה שדורשת עבודה מרובה, וכוללת יצירת חוזה מסובך או החלפה מאסיבית של טיוטות או ענייני מס (כמו למשל הפחתת מס שבח, ניהול חשבון נאמנות, דירה שהועברה במתנה או בירושה), מובן שעורך הדין יגבה סכום גבוה יותר. באופן כללי, כדאי לשים לב שלא פעם שכר טרחת עורך דין קניית דירה נגזר מהשווי הסופי של העסקה (באחוזים). 
עריכת הסכם מכירת דירה אונליין
חשיבותו של מומחה נדל"ן בתהליך מכירת או קניית דירה היא ברורה, אולם כיום ישנה אפשרות לבצע את התהליך ולקבל ייעוץ גם באופן דיגיטלי: ניתן לערוך הסכם מכירת דירה אונליין, שיגן עליכם כמוכרים או כקונים של דירה חדשה. התהליך מתבצע תוך ליווי צמוד של עורך דין מומחה בתחומי עסקאות מכר ותחום הנדל"ן.

התחל בעריכת הסכם קניית דירה
דילוג לתוכן