שכיר או פרילנסר: 5 יתרונות וחסרונות בלהיות פרילנסר בישראל

5 יתרונות וחסרונות בלהיות פרילנסר בישראל

מדריכים > עוסק מורשה > שכיר או פרילנסר: 5 יתרונות וחסרונות בלהיות פרילנסר בישראל

החלטתם לצאת לדרך מקצועית חדשה ואתם מתלבטים האם לעבוד כשכירים או כפרילנסרים? תוהים האם תצליחו להגשים את עצמכם בעסק עצמאי? אספנו עבורכם את היתרונות והחסרונות המרכזיים בעבודה כפרילנסרים.

מה זה פרילנסר?

פרילנסר הוא עצמאי שמעניק שירותים מקצועיים בנושא מסוים. הפרילנסר אינו שכיר, כך שהוא לא כפוף להחלטות חברה, משרד או גוף אחר, אלא בוחר בעצמו את הגופים והלקוחות שלהם ייתן שירות, וכן בוחר את היקף השירות והזמן שישקיע בהענקתו. 

מה ההבדל בין עצמאי לפרילנסר? יש כאן עניין של סמנטיקה. המונח 'עצמאי' משמש כשם כולל למי שההכנסות שלו מעבודה אינן הכנסות מעבודתו כשכיר אלא מפעילות עסקית עצמאית. לקטגוריה הזו נכנסים למשל גם יזמים, שאינם בהכרח פרילנסרים.

רבים מהפרילנסרים פועלים כעוסק מורשה. פתיחת תיק עוסק מורשה מאפשרת התנהלות מסודרת מול רשות המיסים והביטוח הלאומי, אולם רצוי שפרילנסר כעוסק מורשה יסתייע בשירותיו של רואה חשבון. רואה החשבון יידע לייעץ בעניינים הנוגעים למדרגות מס עוסק מורשה, חישוב מחיר שעת עבודת פרילנסר בהתאם לתשלומים שיש להפריש וכו'.

התחל בפתיחת עוסק מורשה

5 יתרונות לעבודה כפרילנסר

  • אתם הבוס

היתרון הזה הוא אחת הסיבות המרכזיות שבגינן אנשים פונים לפעול כפרילנסרים. עבודה כפרילנסר טומנת בחובה עצמאות רבה, כאשר אתם מתווים את הלך הרוח, קצב העבודה ותיעדוף המשימות. יש לכך השפעה רבה על היום יום ועל אופי העבודה, אולם העצמאות הזו יכולה להיות לפעמים גם חיסרון, כי הפרילנסר הוא זה שנושא בכל האחריות תמיד. אין חברה או מנהל אחראי 'להתחבא' מאחוריהם'.

  • משתלם למעסיקים להעסיק אתכם

העסקה של פרילנסרים עשויה להיות משתלמת למעסיקים מסיבות שונות. ראשית, עצמאים ופרילנסרים נתפסים פעמים רבות כמומחים בתחומם, ולכן מעסיקים יבקשו לשכור את שירותיהם. בנוסף לכך, כיוון שפרילנסרים אינם עובדים שכירים, הרי שאין צורך להפריש להם מגוון תשלומים או לתת להם זכויות סוציאליות שעולות כסף. התמורה הכספית שניתנת לפרילנסרים בגין שירותם אמנם מגלמת לרוב זכויות כאלה, אולם העסקתם עדיין עשויה להיות זולה יותר ולעיתים לחסוך בירוקרטיה.

בכל מקרה, את כל התשלומים שפרילנסרים מקבלים במסגרת עבודתם כדאי להפקיד בחשבון בנק עסקי ייעודי לעסק.

  • הזמן בידיים שלך

בניגוד לעבודה כשכירים, הפרילנסרים שולטים בלוח הזמנים של עצמם – אם אתם זקוקים ליום קצר או לחלופין מעוניינים לעבוד בשעות לא קונבנציונליות, עבודה כפרילנסרים מאפשרת את זה יחסית בקלות. כך למשל אם אתם הורים צעירים תוכלו להחזיר את הילדים מהגן, לבלות איתם בשעות הצהריים ולשוב לעבודה בשעות הערב. גם ההחלטה על ימי חופשה למשל נתונה לבחירתכם הבלעדית. 

  • קל להקים עסק

רבים בוחרים לפנות לאפיק עבודה כפרילנסרים כדי להגשים חלום, לעסוק במקצוע שיש להם תשוקה לגביו או ליזום משהו חדש. הצעדים הראשונים בעולם העסקים כפרילנסר מבחינת בירוקרטיה, רישומים ופתיחת תיקים עשויים להיות די פשוטים: כיום ישנם שירותים שמאפשרים פתיחת עוסק מורשה אונליין תוך דקות ספורות, מהמחשב בבית.

  • אפשר לשלב

אתם יכולים להתאים בקלות את היקף העבודה כפרילנסרים למצב הנוכחי שלכם: הן מבחינה כלכלית והן מבחינת זמינות. כך למשל לא מעט אנשים בוחרים לעבוד כפרילנסרים במקביל לעבודתם כשכירים. כלומר עבודה כפרילנסר מאפשרת להיות 'גם וגם'.

5 חסרונות לעבודה כפרילנסר

  • חוסר יציבות תעסוקתי

אחד החסרונות הבולטים של עבודה כפרילנסר הוא חוסר הביטחון ואי היציבות. כאמור, פרילנסר הוא זה שבוחר את משימותיו. אולם אין כל בטוחה לכך שיהיו מספיק לקוחות שישכרו את שירותיו, במיוחד לא בתחילת הדרך, כאשר הפרילנסר טרם צבר מוניטין וניסיון. 

לכן בפועל עשויות להיות תקופות 'יובש' שבמהלכן פרילנסר ירוויח מעט יחסית, ישקיע זמן רב בחיפוש אחר לקוחות חדשים במקביל לתחזוקה של אלה הישנים. 

חוסר היציבות הזה שונה מאוד ממצב של עבודה כשכיר – על אף שגם בעבודה כשכיר יש כמובן חסרונות, היא מקנה ביטחון ושקט, כיוון שהמשכורת נכנסת דרך קבע לחשבון הבנק, בלי שהעובד נדרש 'לרדוף' אחרי לקוחות. היקף העבודה נשאר קבוע לרוב, והעובד יודע למה פחות או יותר לצפות. 

  • אין תשלום דמי אבטלה וימי חופשה

אם במקרה הפרילנסר מפסיק לעבוד מסיבה כזו או אחרת, הוא לא זכאי לדמי אבטלה. זאת בניגוד לשכירים שנפלטים משוק העבודה ודווקא זכאים לתשלום דמי אבטלה שמסייע להם לכלכל את עצמם בזמן חיפוש העבודה הבאה. המשמעות היא שהפרילנסר עצמו נושא על גבו בלבד כל הפסקה בעבודתו, ללא סיוע מהמדינה.

בתקופת הקורונה ניתנו לעצמאים ופרילנסרים מענקים כספיים שונים, ויש המקווים שההתנהלות הזו תוביל בסופו של דבר להסדרת דמי אבטלה לפרילנסרים גם בשגרה.

בנוסף לכך, פרילנסרים אינם משולמים על ימי חופשה. בניגוד לשכירים שזכאים לקבל מספר קבוע של ימי חופשה מהמעסיק בכל שנה, הרי שאם פרילנסר בוחר לצאת לחופשה מי שנושא בהפסד הכספי יהיה הוא עצמו, ואין מי ש'יפצה' אותו על כך.

  • סביבת העבודה

רבים מהפרילנסרים עובדים מהבית. עבודה מהבית עשויה להישמע כמו רעיון חביב ואפילו כיפי, אולם היא טומנת בחובה גם לא מעט חסרונות: הבית אינו משרד, ולכן מטבע הדברים יש בו לא מעט הפרעות רקע, הוא לא משרה אווירת עבודה ולכן יש המעידים שהוא מקשה על ניהול המשימות ופעמים אף פוגע במוטיבציה.

  • בירוקרטיה

כל נטל ההתעסקות הבירוקרטית הנוגע הן לשכר והן לפעילות השגרתית של העסק עצמו נופל על הפרילנסר לבדו. כך, בעוד שכירים יודעים שהפנסיה נכנסת מדי חודש ולכן הם לא דואגים יותר מדי למה יקרה כשיגיעו לגיל הפרישה, פרילנסרים הם שצריכים לדאוג ולהפריש לעצמם כספים לפנסיה. הדבר נכון גם לתשלומים נוספים: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קרנות השתלמות וכו'. 

  • One man show

זה אמנם נשמע ברור יחסית, אבל זה לא תמיד קל: מרבית הפרילנסרים עובדים לבד. למצב כזה יש בהחלט גם היבטים חיוביים, אבל לרוב האנשים עבודה עונה על צרכים נוספים מלבד הצורך להכניס כסף. חיי החברה בעבודה, הפגישה היום יומית עם אנשים אחרים היא מפתחת, מעצימה, מעוררת עניין ומהנה לא פעם. העבודה כפרילנסר חסרה את מרכיב החברתיות והסוציאליזציה, באופן שיכול לפעמים להעיב על הסיפוק שאדם שואב מעבודתו. 

דילוג לתוכן