מס הכנסה שלילי

מילון מונחים > מס הכנסה שלילי

מה זה מס הכנסה שלילי?

מס הכנסה שלילי הוא אחד הכינויים למענק עבודה שניתן על ידי רשות המיסים לתושבי ישראל הזכאים לכך (מכונה גם מענק הכנסה). מדובר במעין תוספת הכנסה לאנשים שעומדים בקריטריונים לפי דין, שמטרתה לסייע לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך וכן לתמרץ כניסה למעגל העבודה. מענק זה ניתן גם לעצמאיים בישראל.

גובהו של המענק הוא כ-4000 שקלים בממוצע, והוא נקבע לפי השכר וההכנסות של המקבל ובן זוגו. רשות המיסים מציעה ממשק אינטרנטי שבו ניתן לבחון האם אתם זכים למענק ובאיזה גובה.

מי זכאי לקבל מענק מס הכנסה שלילי?

תושבי ישראל (בהתאם להגדרת התושבות המופיעה בפקודת מס הכנסה, כלומר מי שנחשב תושב לצרכי מס), שהם עובדים שכירים או עצמאים ובלבד שהייתה להם הכנסה בשנת המס הרלוונטית ומתקיימים אצלם כל התנאים שלהלן:

  1. מקבלי המענק הם בגיל 23 ומעלה ובעלי ילדים או לחלופין או בגיל 55 ומעלה ללא ילדים. לצורך התנאי הזה ילד הוא מי שעדיין לא חגג את יום הולדתו ה-19 בשנת המס שבה מתקבל המענק.
  2. למקבלי המענק אינם בעלים של יותר מ-50% במקרקעין כלשהו, מלבד בית המגורים שלהם.
  3. מקבלי המענק הגישו את הדו"ח השנתי למס הכנסה בזמן וכדין, אם היה עליהם לעשות זאת.

אם התנאים הללו מתקיימים יש לעבור למבחן הכנסה: יש לסכום את כל ההכנסות מעבודה או מעסק של מי שמבקש לקבל מענק ולחלק את הסכום שהתקבל במספר החודשים בהם עבד בפועל. הזכאות לקבלת המענק תלויה בתוצאה שהתקבלה ובמצב האישי-משפחתי של המבקש:

המבקש
מתי זכאי למענק?
הורים לילד אחד או שניים (גיל 23 ומעלה) או אנשים ללא ילדים (גיל 55 ומעלה)אם תוצאת חישוב מבחן ההכנסה היא בין 2090 שקלים ל-6198 שקלים
הורים לשלושה ילדים ומעלהאם תוצאת החישוב היא בין 2090 שקלים ל-6807 שקלים
הורים יחידים שמכלכלים ילד אחד או שנייםאם תוצאת החישוב היא בין 1290 שקלים ל-9502 שקלים
הורים יחידים שמכלכלים שלושה ילדים ומעלהאם תוצאת החישוב היא בין 1290 שקלים ל-11650 שקלים

נשים לב שעובדים שקיבלו משכורת מבני משפחה, מהעסק המשפחתי או מחברה שבני משפחתם הם בעלי שליטה בה לא יהיו זכאים לקבל מענק עבודה, גם אם הם עומדים בקריטריונים שלעיל. 

איך מקבלים מס הכנסה שלילי?

יש להגיש תביעה באופן מקוון באתר רשות המיסים. יש למלא את הפרטים האישיים, לענות על שאלות זיהוי וכן למלא תצהיר. מדובר בטופס פשוט יחסית. לאחר שמילאתם את הפרטים בקשתכם תיבדק. 

מס הכנסה שלילי בימי קורונה

בגלל מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי במשק, הכנסת אישרה בספטמבר 2020 תוספת למענק מס הכנסה שלילי. מה זה אומר בפועל? אדם שיימצא זכאי לקבלת מענק עבודה בגין החודשים אפריל עד דצמבר 2020, יקבל בעצם מענק מוגדל. כלומר, יקבל את המענק שהוא זכאי לו בכל מקרה בתוספת של 62%. כך למשל אם אדם זכאי למענק עבודה של 1000 שקלים, הוא יקבל מענק בגובה 1620 שקלים (שהם 1000 ועוד 62% מ1000). קבלת התוספת כפופה לכך שגובה כלל התוספות שהעובד יקבל יהיה לפחות 1000 שקלים. 

הזכרנו קודם לכן שאנשים שעובדים אצל בני משפחתם (למשל מקבלים משכורת מהעסק המשפחתי) אינם זכאים לקבל מענק עבודה. אולם, בגלל משבר הקורונה הכנסת החריגה את מי שמקבל תשלום מקרוב משפחתו. עובדים כאלה יהיו זכאים גם הם לקבל מענק עבודה שגובהו 62% מסכום המענק שהיה משולם להם לו לא היו עובדים בעסק משפחתי או משולמים על ידי קרוב משפחה. כך למשל נניח שפלוני עובד בעסק של הוריו. בימים כתיקונם הוא לא זכאי למענק עבודה. אולם בימי קורונה, אם הוא עומד בקריטריונים הכלליים לקבלת מענק עבודה (המופיעים מעלה) הוא יהיה זכאי לקבל מענק עבודה בתוספת של 62% (כמו כל עובד זכאי רגיל).

בחר רואה חשבון לעוסק מורשה

אולי יעניין אתכם גם...

  • ללא הגעה פיזית – לא תצטרכו לחכות בתורים ארוכים ולבזבז יומיים במשרדי הרשויות השונים.
  • נבצע עבורכם פתיחת עוסק מורשה ברשויות: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
  • כמו כן, נבצע עבורכם הנהלת חשבונות לעוסק מורשה מא' ועד ת', ע"י רו"ח המתמחה בהנהלת חשבונות לעסקים קטנים.
רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין
לפרטים נוספים
לשירותי רו"ח לעוסק מורשה
דילוג לתוכן