נוהל גילוי מרצון

מילון מונחים > נוהל גילוי מרצון

גילוי מרצון הוא מסלול שבמסגרתו רשות המיסים מאפשרת לנישומים שלא דיווחו על הכנסות או על הון שברשותם, לעשות זאת מבלי לשאת באחריות בגין אי הדיווח. 

כידוע, בנסיבות שונות נישומים (אנשים החייבים במס) נדרשים לדווח לרשויות המס במדינה על ההון שברשותם. אי דיווח חושף את מי שלא הצהיר כדין לאחריות פלילית. נוהל גילוי מרצון בעצם קורא לנישומים שלא דיווחו להגיע למשרדי רשות המיסים, לדווח על ההון שברשותם, לשלם את המס שהם מחויבים לשלם ולא להיענש על כך שלא דיווחו כראוי. 

מה בעצם הצדדים יקבלו מהליך שכזה? רשות המיסים נהנית מסכומי כסף גדולים שזורמים אליה (כי כאמור כל מי שמגיע לדווח נדרש לא רק להצהיר על הונו אלא גם לשלם בגינו מס). הנישומים נהנים משקט נפשי ונמנעים מהחשש שרשויות המיסים יאתרו אותם וטילו עליהם קנסות כבדים ולפעמים גם אישומים פליליים. 

סוגי בקשות בהליך גילוי מרצון

הלך גילוי מרצון כולל שני סוגים של בקשות שנישומים יכלו להגיש:

  1. מסלול אנונימי – עם תחילת הליך הגילוי הנישום לא חושף את פרטיו אלא פועל באופן אנונימי מול רשויות המס, ולכן יכול לפעול בנוחות מול הרשות. בהמשך, לאחר בירור חבות המס הוא נחשף בשמו ועם פרטיו המלאים.
  2. מסלול מקוצר – רלוונטי למקרים בהם ההון לדיווח הוא עד סכום של 2 מיליון שקלים. 

לאורך השנים, מאז שהליך הגילוי מרצון נכנס לתוקפו, הוגשו לרשות המיסים אלפים רבים של בקשות, רובן דרך המסלול האנונימי. חשוב כמובן לציין שההליך רלוונטי אך ורק להכנסות שהושגו באמצעים לגיטימיים (למשל לא ניתן לשלם מס על הכנסות מעסק בלתי חוקי). 

תום תוקף הליך הגילוי מרצון

למרות שהאופציה של גילוי מרצון נחשבה למוצלחת והניבה לרשות המיסים הכנסות של מילארדי שקלים ממס של נישומים שדיווחו על הונם, האפשרות לבצע גילוי מרצון אינה קיימת עוד ב2020. 

למרות זאת, הלך הרוח שהיה נהוג ברשות המיסים במסגרת הגילוי מרצון לא נעלם: אם נישום יביע חרטה עמוקה על האופן שבו התנהל, אם רשות המיסים תיווכח כי לא מדובר בדרך פעולה שיטתית של הסתרת הכנסות אלא באדם פרטי ששגה ומכיר בטעותו, יכול מאוד להיות שהנישום המאחר לדווח לא יישא באחריות פלילית. כלומר רשות המיסים תאפשר לו לשלם את חובות המס שלו (לעיתים בתוספת קנס או סנקציה כספית כלשהי) אולם תימנע כאמור מפלילים.

בחירת הנהלת חשבונות לחברה בעמ אונליין

אולי יעניין אתכם גם...

  • נדאג עבורכם לניהול הפן הפיננסי והחשבונאי של העסק שלכם מא' ועד ת'!
  • רואה החשבון שלנו יפתח עבורכם את התיקים ברשויות תוך פחות מ-48 שעות!
  • נכין עבורכם את כל המסמכים לצורך: פתיחת תיק במע"מ, פתיחת תיק במס הכנסה, פתיחת תיק בביטוח לאומי לחברה שלכם.
הנהלת חשבונות לחברה בע"מ אונליין
לפרטים נוספים
התחל בהנהלת חשבונות לחברה בע"מ
דילוג לתוכן