חשבונית עסקה

מילון מונחים > חשבונית עסקה

חשבונית מס מול חשבונית עסקה – הגדרה ומה היה נהוג בעבר

חשבונית עסקה היא סוג מסוים של חשבונית שהכללים אודותיה קבועים בחוק מע"מ. עד 2012 מדובר היה במסמך שיכלו להוציא רק רשימה סגורה של בעלי מקצוע בעת התרחשות עסקה. ברשימה הזו נכללו בעיקר בעלי "מקצועות חופשיים" ובהם עורכי דין, רואי חשבון, שמאים, אדריכלים ועוד. בעלי מקצוע אלה היו זכאים למעשה להחליף את הוצאת חשבונית המס בהוצאת חשבונית עסקה. מה זה אומר ולמה זה טוב? ראשית, קל יותר לערוך חשבונית עסקה, משום שכללי הכתיבה שלה פחות נוקשים מכתיבתה של חשבונית מס 'רגילה'. בנוסף, חשבונית העסקה טמנה בחובה הטבה שסייעה לעוסקים. 

נסביר: בעת הוצאת חשבונית מס, מנפיק החשבונית מחויב בהעברת המע"מ הכלול בחשבונית לרשות המיסים ב15 בחודש העוקב. חשבונית העסקה זיכתה את בעלי המקצועות שברשימה באפשרות להוציא חשבונית רק לאחר שקיבלו את כל התמורה (התשלום המלא). 

למה הכוונה? נבהיר באמצעות דוגמה: נניח שפלוני הוא רואה חשבון. ראיית חשבון היא מקצוע המופיע ברשימה, ולכן פלוני זכאי להוציא חשבונית עסקה ללקוחותיו. פלוני נתן שירות ייעוץ ללקוח כלשהו בחודש מרץ. בתאריך 2 באפריל הוא הוציא חשבונית עסקה בסכום של 11,700 שקלים. התשלום מהלקוח ב15 במאי, ופלוני הוציא חשבונית ב-20 במאי. משום שפלוני נכלל במקצועות המופיעים ברשימה יש באפשרותו להעביר את 1700 השקלים של המע"מ לרשות המיסים רק ב-15 ביוני. אם פלוני לא היה רואה חשבון או כל בעל מקצוע אחר שמופיע ברשימה, הוא היה נדרש להוציא את חשבונית המס לכל המאוחר ב-14 באפריל, ולהעביר את המע"מ לידי רשות המיסים ב15 במאי.

המצב כיום

אולם הדברים לא נראים כך בדיוק היום: בשנת 2012 נכנס לתוקף תיקון 42 לחוק מע"מ. התיקון הגדיל את העוסקים שרשאים להוציא חשבונית עסקה במקום חשבונית מס. לכן עוסקים שעומדים בתנאי המופיעים בחוק זכאים להוציא חשבונית עסקה, ולהוציא את חשבונית המס רק כאשר התמורה מתקבלת. 

בנוסף כדאי לדעת שכיום ניתן להוציא חשבונית עסקה דיגיטלית. אתרים שונים באינטרנט מציעים שירותים של הנפקת חשבוניות כאלה בהתאם לעוסק. 

בחר רואה חשבון לעוסק מורשה

אולי יעניין אתכם גם...

  • ללא הגעה פיזית – לא תצטרכו לחכות בתורים ארוכים ולבזבז יומיים במשרדי הרשויות השונים.
  • נבצע עבורכם פתיחת עוסק מורשה ברשויות: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
  • כמו כן, נבצע עבורכם הנהלת חשבונות לעוסק מורשה מא' ועד ת', ע"י רו"ח המתמחה בהנהלת חשבונות לעסקים קטנים.
רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין
לפרטים נוספים
לשירותי רו"ח לעוסק מורשה
דילוג לתוכן