שומה עצמית

מילון מונחים > שומה עצמית

מה היא שומה עצמית?

במשפט אחד, שומה עצמית היא חישוב המס המגיע בהשוואה למס ששולם שנובע מהגשת דו"ח. לא הבנתם? אתם לא לבד. שומה עצמית הוא מושג שרבים מתקשים להבין, אף על פי שהוא פשוט יחסית. נסביר אותו באמצעות דוגמה.

נחשוב על פלוני שהוא נישום במדינת ישראל, כלומר אדם שחייב במס. כאשר פלוני מגיש דו"ח על ההכנסות וההוצאות שלו וכן דו"ח שנתי למס הכנסה, הוא קובע הלכה למעשה גם את סכום המס שעליו לשלם. מדוע? מפני  שברגע שפלוני דיווח על הכנסות והוצאות בגובה מסוים, נובעת מהן ההכנסה החייבת במס שלו ושיעור המס שלו. לכן, כאשר פלוני הגיש את הדו"ח הוא בעצם קבע באופן עצמי את השומה. זוהי קביעת שומה מס הכנסה.

כיצד רשות המיסים מגיבה לשומה העצמית?

רשות המיסים רשאית לקבל את השומה שהגיש פלוני ככתבה וכלשונה ולדרוש ממנו את הסכום שנובע ממנה או לחלופין להחזיר לו את הסכום שנובע ממנה (הכל בהתאם לפרטים הספציפיים של ההוצאות וההכנסות שעליהן דיווח פלוני) . 

רשות המיסים גם יכולה לא לקבל את השומה, ולערוך בעצמה שומה אחרת או לחלופין לדרוש מפלוני להגיש מסמכים והוכחות שיבססו את הנתונים עליהם דיווח בשומה העצמי. אם פלוני לא יניח את דעתה של רשות המיסים, הרשות יכולה לקבוע שומה שונה, כלומר ממש לשנות את המספרים. על בסיס זה היא תוכל לשום את פלוני באופן שונה.

מתי רשות המיסים נוטה לקבל את השומה העצמית ומתי לא?

חשוב להבין: אין ביכולתה של רשות המיסים לעבור נישום נישום ולבחון האם הוא מילא את הדו"ח שלו כראוי. על כן נעזרים בסטטיסטיקות ובסוגי אוכלוסיות 'בעייתיים' או כאלה שנחשבים למי שממלאים את השומה העצמית באופן אמין יחסית.

כך למשל רשות המיסים נוטה לרוב לקבל את השומה העצמית של אנשים שמוכרים ידע. הכוונה היא לבעלי מקצועות חופשיים כמו עורכי דין ורואי חשבון ומוכרי ידע אחרים כמו למשל מרצים וכותבי תוכן. ההצהרות של בעלי מקצועות אלה לרוב יתקבלו בקלות על ידי הרשות. לעומת זאת רשות המיסים לא ממהרת לקבל את השומה העצמית של מי שעוסק בתיקונים, למשל אינסטלטורים, טכאים וחשמלאים, וכן של בעלי מקצוע המחזיקים במלאי מסוים. זאת משום שניתן להעריך מלאי בדרכים שונות. כלומר בכל הנוגע לתמחור ההכנסות וההוצאות הנוגעות למלאי  יש מרחב תמרון מאוד גדול.

בחר רואה חשבון לעוסק מורשה

אולי יעניין אתכם גם...

  • ללא הגעה פיזית – לא תצטרכו לחכות בתורים ארוכים ולבזבז יומיים במשרדי הרשויות השונים.
  • נבצע עבורכם פתיחת עוסק מורשה ברשויות: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
  • כמו כן, נבצע עבורכם הנהלת חשבונות לעוסק מורשה מא' ועד ת', ע"י רו"ח המתמחה בהנהלת חשבונות לעסקים קטנים.
רואה חשבון לעוסק מורשה אונליין
לפרטים נוספים
לשירותי רו"ח לעוסק מורשה
דילוג לתוכן